logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   bilety  |  kontakt | PL | CZ | EN

Włoski fajans i norweska porcelana

Europejski Szlak Ceramiki

Włoska majolika z Faenzy i Deruty

Włoskie miasta Deruta i Faenza są częścią Europejskiego Szlaku Ceramiki, trasy kulturowej uznanej oficjalnie przez Radę Europy. Są to dwa ważne ośrodki wielowiekowej produkcji, które wyróżniają się wytwarzaniem szczególnego rodzaju ceramiki – majoliki oraz wielkim rozkwitem stylów i form inspirowanych renesansem, wciąż określających profil wyrobów wielu manufaktur ceramicznych. XV wiek był czasem gwałtownych zmian stylu włoskiej majoliki, zbiegających się z początkami renesansu. W XV i XVI wieku majolika rozprzestrzeniła się w całych Włoszech. Wśród głównych ośrodków produkcji były Faenza (region Emilia-Romania) i Deruta (region Umbria).

Około połowy XV wieku ugruntowały się motywy inspirowane sztuką Bliskiego Wschodu, takie jak pawie oko czy perskie palmety (ich wzorami były tekstylia i dywany z Bliskiego Wschodu). Motywy renesansowe zaczęły się pojawiać około roku 1470–80, wraz ze zdobieniami zaczerpniętymi ze sztuki rzymskiej, zwłaszcza z malowideł nowo odkrytego Domus Aurea Nerona w Rzymie. Przyjmowały one postać groteski – ornamentu chętnie poddawanego przez mistrzów z Faenzy twórczej interpretacji. W XV i XVI wieku naśladowanie produkcji hiszpańsko-mauretańskiej doprowadziło do stworzenia metalicznych szkliw lustrowych. Najlepszym przykładem były tu produkty z Deruty, której pracownie specjalizowały się w połączeniu odcieni blado-złocistych z kobaltem. Od końca XV wieku ceramicy z włoskich pracowni zaczęli eksportować renesansowy repertuar dekoracji i samą technikę majoliki do różnych krajów europejskich.

Prezentowane na wystawie warsztaty ceramiczne z Faenzy i Deruty są skarbnicami dawnej sztuki majoliki, zdolnymi do tworzenia unikatowych obiektów, w których inspiracje sztuką klasyczną dostosowane są do wymogów współczesnego stylu. Jak widać na przykładzie prezentowanych prac, w Derucie, a zwłaszcza w Faenzie obecna produkcja skupia się głównie na elementach wystroju wnętrz, włącznie z meblami i wyrobami kolekcjonerskimi. choć nie brakuje też przykładów zastawy stołowej, takich jak wazony, wazy czy spodki. Te współczesne rozwiązania z dziedziny eleganckiego designu są przeznaczone zarówno do domu, jak i do przestrzeni użytkowych.

Porsgrunn – miasto porcelany

Norweskie Porsgrunn słynie z produkcji porcelany. Od wielu lat władze miasta koncentrują się na wyeksponowaniu porcelany na tle architektury miasta. Porcelana jest widoczna w wielu miejscach w centrum miasta, a uwagę zwracają szczególnie prace kilku ważnych współczesnych artystów. Gmina Porsgrunn posiada dużą kolekcję porcelany, która wcześniej należała do prywatnego kolekcjonera – Nilsa Jacoba Thorsena. Zbiór składa się z około 3000 przedmiotów powstałych w fabryce porcelany Porsgrund. Obecnie około 500 sztuk z tej kolekcji prezentowanych jest w Muzeum Porcelany. Część kolekcji wystawiana jest również w miejscach publicznych, takich jak biblioteka miejska i ośrodki spokojnej starości w Porsgrunn. Porcelana jest obecnie integralną częścią planów rozwoju miasta. Jest brana pod uwagę nawet w związku z budową nowego mostu nad rzeką i ścieżki spacerowej wzdłuż rzeki. Porcelana jest również płaszczyzną współpracy z lokalną galerią sztuki Kunsthall Grenland.

Porsgrund Porselænsfabrik to jedyna norweska fabryka porcelany, założona w 1885 r. przez Johana Jeremiassena.

Od momentu powstania w fabryce w Porsgrunn nieprzerwanie produkowana jest wysoko wypalana porcelana. Przez lata firma współpracowała z najważniejszymi norweskimi artystami i projektantami. Ich produkty stanowią istotny i ważny element historii norweskiego wzornictwa.

Fabryka w Porsgrunn nadal produkuje porcelanę, powstają nowe projekty, kształty i wzory. Najnowszą propozycją jest zastawa stołowa Bølge (Fala), która prezentuje nową interpretację tradycyjnego historycznego wzoru.

Wystawę można zwiedzać do 31 maja 2024 r.

Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Skip to content