logo_projektu-cz_pl_eu_rgb_cropped
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

Promocja za granicą

Japoński miesięcznik Fujingaho

W sierpniu 2017 r. Bolesławiec odwiedzili redaktorzy prestiżowego japońskiego miesięcznika „Fujingaho” wydawanego od ponad 100 lat przez Hearst Corporation w Tokio. Dziennikarze uczestniczyli w wydarzeniach przygotowanych w ramach Bolesławieckiego Święta Ceramiki. Zwiedzali Muzeum Ceramiki i Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki, zapoznali się też z działalnością Stowarzyszenia Gmin Ceramicznych Rzeczypospolitej Polskiej. Odwiedzili również sześć firm ceramicznych, które swoje produkty sprzedają na rynku japońskim, a należą do nich: „Ceramika Artystyczna” Spółdzielnia Rękodzieła Artystycznego, Zakłady Ceramiczne „Bolesławiec”, Fabryka Naczyń Kamionkowych „Manufaktura”, „Galia” Ceramika Użytkowa, Ceramika „Millena” i Ceramika Bolesławiecka „Kalich”. Redakcja uczestniczyła ponadto w specjalnej prezentacji przygotowanej przez Janinę Bany-Kozłowską, głównego projektanta w Zakładach Ceramicznych „Bolesławiec”, oraz Annę Bober-Tubaj, dyrektora Muzeum Ceramiki.

Obszerny, 18-stronicowy artykuł promujący bolesławiecką ceramikę ukazał się w 2018 r. w styczniowym wydaniu miesięcznika. Tekst zawiera dużo informacji o mieście, dawnej i współczesnej ceramice, a także praktyczne wskazówki, w jaki sposób można dotrzeć do Bolesławca. Japończycy podkreślają w swoim tekście cenioną przez nich bardzo wysoko polską gościnność, z uznaniem też piszą o polskiej kuchni. Koordynatorem pobytu redakcji japońskiej w Bolesławcu było Muzeum Ceramiki.

Japońskie wydawnictwo Micans Books

W grudniu 2015 r. w bolesławieckich zakładach ceramicznych i w Muzeum Ceramiki gościli redaktorzy z Japonii: Ai Otsuka, Shizuko Ohashi, Sakiyo Kajio i Izumi Fujita, którzy podjęli się zadania zebrania materiałów do publikacji poświęconej współczesnej ceramice bolesławieckiej. Goście zwiedzili bolesławieckie muzeum, gdzie uczestniczyli również w pokazie tzw. „Zdobinek” – malowania na ciele wzorów nawiązujących do tradycyjnej dekoracji stempelkowej. W Zakładach Ceramicznych Bolesławiec po linii produkcyjnej oprowadzała ich główna projektantka Janina Bany-Kozłowska. W Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego „Ceramika Artystyczna” spotkali się z prezes Heleną Smoleńską, która przybliżyła historię firmy. Po Fabryce Naczyń Kamionkowych „Manufaktura” delegację oprowadziła prezes Małgorzata Szewczyk-Smoleńska. Redakcja japońska złożyła także wizytę w Ceramice Artystycznej „Wiza” w Parowej, gdzie spotkała się z założycielem firmy Stanisławem Wizą, oraz Ceramikę „Millena” w Parzycach, której historię przybliżyli właściciele: Dariusz Sikorski i Wiesława Seneszyn.

Japońska firma Kersen Inc.

Dowodem zainteresowania bolesławiecką kamionką była wizyta delegacji japońskiej firmy Kersen Inc., która gościła w Bolesławcu w 2013 r. Wizyta miała na celu zgromadzenie materiałów dotyczących wytwórczości ceramicznej w „mieście dobrej gliny”. Japończycy zwiedzili miasto i kilka zakładów ceramicznych, gdzie zapoznali się z technologią i bogatym asortymentem produkcji. W Muzeum Ceramiki przedstawiono im historię rzemiosła garncarskiego i eksponaty powstałe w Bolesławcu od XIII do XX w. W trakcie pobytu goście z Japonii zgromadzili bogatą dokumentację, która posłużyła za materiał do publikacji zatytułowanej „Ceramika z Bolesławca”. – pierwszego na rynku japońskim wydawnictwa poświęconego w całości bolesławieckiej ceramice. Spotkała się ona z entuzjastycznym przyjęciem czytelników, zdobywając pierwsze miejsce w rankingu popularności w swojej kategorii w japońskim sklepie Amazon.