logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   bilety  |  kontakt | PL | CZ | EN

O bolesławieckiej ceramice po japońsku, niemiecku i polsku

*W bolesławieckich zakładach ceramicznych oraz w Muzeum Ceramiki gościła delegacja Japonek, które przygotowują książkę o tutejszych wyrobach. Pracownicy Muzeum opracowali ponadto kilka artykułów, dotyczących miejscowej kamionki, które ukazały się w Niemczech i Polsce. Współpracowali też z red. Marią Brzezińską z ogólnopolskiego miesięcznika „Podróże”.*

Fakt, że bolesławiecka ceramika jest rozpoznawalna w kraju i na świecie od lat potwierdzają wizyty w bolesławieckim Muzeum Ceramiki licznych gości z Polski i zagranicy. Coraz większą liczbę wśród nich stanowią turyści z krajów Dalekiego Wschodu. W minionym tygodniu w murach tej instytucji gościły Ai Otsuka, Shizuko Ohashi, Sakiyo Kajio i Izumi Fujita – Japonki, które przygotowują w swoim języku książkę na temat współczesnej bolesławieckiej kamionki. Naczynia stołowe i przedmioty dekoracyjne, zwłaszcza te zdobione dekoracją stempelkową są w krajach azjatyckich coraz bardziej popularne, wpisując się w silnie rozwiniętą na tym obszarze kulturę jedzenia i wielowiekowe tradycje kulinarne. Stąd też pomysł, by bolesławieckie wyroby zaprezentować na rynku japońskim w formie książki, którą opublikuje wydawnictwo Micans Books wiosną 2016 r. Oprócz zwiedzania muzeum goście z Japonii uczestniczyli w pokazie tzw. „Zdobinek” – malowania na ciele wzorów nawiązujących do tradycyjnej dekoracji stempelkowej, odwiedzili też kilka zakładów w Bolesławcu. W Zakładach Ceramicznych „Bolesławiec” po linii produkcyjnej oprowadzała ich główna projektantka Janina Bany-Kozłowska. W Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego „Ceramika Artystyczna” spotkali się z prezes Heleną Smoleńską, która przybliżyła historię firmy. Po Fabryce Naczyń Kamionkowych „Manufaktura” delegację oprowadziła prezes Małgorzata Szewczyk-Smoleńska. Redakcja japońska wizytowała także Ceramikę Artystyczną „Wiza” w Parowej, gdzie spotkała się z założycielem firmy Stanisławem Wizą oraz Ceramikę „Millena” w Parzycach, której historię przybliżyli właściciele Dariusz Sikorski i Wiesława Seneszyn.

O popularności bolesławieckiej kamionki świadczą także artykuły na jej temat, które ukazują się zarówno w naukowych publikacjach, jak i popularnych czasopismach. Aż dwa eseje autorstwa pracowników Muzeum Ceramiki pojawiły się w niemieckojęzycznym wydawnictwie Keramik in Mitteldeutschland Stand der Forschung und Perspektiven, będącym pokłosiem konferencji, która miała miejsce w 2011 r. w Norymberdze. Barbara Glinkowska i Tadeusz Orawiec przygotowali artykuł „Początki bolesławieckiej kamionki w świetle odkryć archeologicznych form ceramiki naczyniowej od XVI do połowy XVII w.”. Anna Bober-Tubaj opracowała zagadnienie: „Wpływ bolesławieckiej Zawodowej Szkoły Ceramicznej na rozwój wzornictwa i technologii bolesławieckiej kamionki 1 poł. XX w.”

Wzornictwo okresu secesji i art-déco, jak pokazują badania, to ważny rozdział w dziejach miejscowej kamionki, dzięki któremu Bolesławiec stał się jednym z bardziej znaczących ośrodków wytwórczych w Europie. To zasługa m.in. Kurta Randhahna, wybitnego ceramika, który przez krótki okres był związany z Bolesławcem. Jego dorobek stał się tematem obszernego opracowania Anny Bober-Tubaj pt. „Bolesławiecka garncarnia artystyczna Kurta Randhahna – zapomniany epizod z okresu secesji”, które ukazało się w VI numerze dwumiesięcznika „Szkło i Ceramika” w dziale „Nauka”. To pierwsza monograficzna publikacja poświęcona postaci tego ceramika.

W grudniowym numerze miesięcznika „Podróże” ukazał się też obszerny artykuł „Bolesławiec – miasto dobrej gliny”, w którym omówiono ważne i ciekawe zjawiska związane z historią i współczesnym charakterem bolesławieckiej ceramiki. Redakcja czasopisma odwiedziła m.in. bolesławieckie firmy ceramiczne, gdzie cennych informacji udzieliła im Danuta Amborska, kierująca Działem Wzornictwa w Zakładach Ceramicznych „Bolesławiec” oraz gościła u Papy Glinoluda – Bogdana Nowaka. W Muzeum Ceramiki Anna Bober-Tubaj zapoznała red. Marię Brzezińską z trendami panującymi w tutejszym wzornictwie na przestrzeni lat oraz z ciekawostkami historycznymi, związanymi z wytwarzaniem ceramiki w naszym mieście.


Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Skip to content