Muzeum Ceramiki w Bolesławcu ma w tym roku niepowtarzalną okazję wzbogacenia zbiorów o prawdziwy skarb – niezwykle cenną kolekcję XVII-wiecznej kamionki bolesławieckiej.
Na zbiór składa się dziewięć przepięknie dekorowanych, różnobarwnych naczyń. To największa na świecie kolekcja tego rodzaju wyrobów. Warto podkreślić, że w Polsce tylko po jednym naczyniu tej klasy znajduje się w Zamku Królewskim na Wawelu i Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Dotychczasowy właściciel zaproponował zakup naczyń Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, uznając to miejsce za najbardziej odpowiednie do ich eksponowania. Koszty są jednak ogromne i instytucja nie jest w stanie ich samodzielnie pokryć.
W pozyskanie środków zaangażował się Prezydent Miasta Bolesławiec Piotr Roman, który wystosował pismo do największych przedsiębiorstw z terenu miasta, z prośbą o finansowe wsparcie zakupu kolekcji.
Do apelu Prezydenta Miasta oraz Muzeum Ceramiki przyłączyli się członkowie Rady Muzeum: prof. Krystyna Cybińska (wybitny ceramik, Akademia Sztuk Pięknych), prof. dr hab. Grzegorz Strauchold (Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego), Janina Bany-Kozłowska (wybitny ceramik, projektant Zakładów Ceramicznych „Bolesławiec”), Stanisław Firszt (Dyrektor Muzeum Przyrodniczego w Jeleniej Górze-Cieplicach), Jan Leon Stasiak (wiceprezes Bolesławieckiego Stowarzyszenia Kolekcjonerów i Miłośników Historii Miasta) oraz Zdzisław Abramowicz (wieloletni komendant bolesławieckiego hufca, popularyzator wiedzy o regionie). Jeśli znajdzie on oddźwięk, naczynia staną się najważniejszym elementem wystawy i dużego, dwujęzycznego katalogu w międzynarodowym projekcie „Początki ceramiki artystycznej pogranicza Śląska i Łużyc (1500-1650)”. Wydanie znaczącej publikacji oraz organizację ekspozycji przewidziano na październik 2012 r. Będzie to niepowtarzalna okazja, by zaprezentować i wypromować „Bolesławiecki skarb” na arenie międzynarodowej. Po zakończeniu wystawy naczynia eksponowany byłyby na stałe w Muzeum Ceramiki, stanowiąc najcenniejszy element oraz podnosząc prestiż i atrakcyjność zarówno miasta, jak i muzeum.