Absolwent Pracowni Rzeźby oraz Pracowni Techniki i Technologii Ceramicznych wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie ASP im. E. Gepperta we Wrocławiu). Od 1991 r. związany zawodowo z „Ceramiką Artystyczną” Spółdzielnią Rękodzieła Artystycznego w Bolesławcu. W 2012 r. objął stanowisko głównego projektanta i kierownika artystycznego spółdzielni, które sprawuje do chwili obecnej. Odpowiada za wizję artystyczną rozwoju firmy, zajmuje się przede wszystkim projektowaniem form i dekoracji asortymentu oferowanego przez spółdzielnię.
Kontakt z ceramiką użytkową miał od dziecka. Jego tato, pracujący jako kierownik i technolog w Zakładach Ceramicznych „BOLESŁAWIEC”, pozwalał mu podglądać pracę w zakładzie oraz towarzyszyć artystom tworzącym w Dolnośląskich Plenerów Ceramiczno-Rzeźbiarskich. Wtedy też M. Ochocki wykonał pierwsze rzeźby w glinie. Zdolności plastyczne rozwijał, uczęszczając na zajęcia rysunku i malarstwa prowadzone przez Stanisławę Wojdę-Pytlińską w bolesławieckim Młodzieżowym Domu Kultury. Jako nastolatek, zainspirowany mariackim ołtarzem Wita Stwosza, trafił do Zespołu Szkół Rzemiosł Artystycznych w Cieplicach pod Jelenią Górą. Następnie podjął studia we wrocławskiej PWSSP. Po powrocie do Bolesławca podjął pracę na stanowisku projektanta w „Ceramice Artystycznej” Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego.
Pracę z uznanym projektantem Bronisławem Wolaninem potraktował jako wielką szansę. Przez dwadzieścia lat podpatrywał jego metody projektowania, doskonaląc swój warsztat. Specyfikę pracy w spółdzielni poznawał kompleksowo, był częstym gościem w modelarni, odlewni, laboratorium, malarni i piecowni. Jego zdaniem świadomość zawiłości procesu produkcyjnego i ograniczeń tworzywa ułatwia projektowanie. Znajomość każdego etapu produkcji pozwala przewidzieć efekt końcowy pracy.
Tworząc autorskie projekty form, M. Ochocki po mistrzowsku łączy użytkowość z najwyższą dbałością o jego estetykę. Mimo że tradycyjna technologia produkcji niewiele się zmieniła w ostatnim czasie, to w dziedzinie projektowania zmiany są wyraźne. Wdrożenie specjalnych programów komputerowych i zastosowanie technik cyfrowych ułatwia i usprawnia projektowanie nowych kształtów. Łatwiej nanosić poprawki, obejrzeć proporcje naczyń w „trójwymiarze”. Część pracy oczywiście wykonuje się nadal ręcznie. Do tej pory pierwszy szkic formy M. Ochocki nanosi na papier. Dalej projekt obrabiany jest już cyfrowo, następnie trafia na modelarnię, gdzie po konsultacjach z głównym technologiem i modelarzem wprowadzane są ostatnie drobne korekty.
Projektowanie zależy od natchnienia. Czasami formy powstają jedna za drugą i cały zestaw gotowy jest od razu. Innym razem powstaje fragment kolekcji, a jego elementy stanowią impuls do tworzenia następnych. M. Ochocki jest perfekcjonistą, zawsze pozostaje krytyczny wobec swoich projektów. Nie ufa pierwszemu wrażeniu, ostateczną ocenę pomysłu przeciąga w czasie aż do uzyskania idealnego efektu. Zawsze wybiera najlepszy wariant. Jeśli nie jest do niego w pełni przekonany, rezygnuje z niego. Stara się, aby każdy nowy produkt, był lepszy od poprzedniego.
Inspiracji poszukuje w różnych miejscach. Istotnym punktem odniesienia jest dla niego bogate dziedzictwo lokalnej produkcji ceramicznej. Ważne obserwacje czyni również podczas corocznych Targów Ambiente we Frankfurcie; śledzi nowe trendy w ceramice i tendencje wnętrzarskie, rozmawia z klientami. Poszukuje nowych rozwiązań, które będą pomostem między tradycją i awangardą.
M. Ochocki projektuje również dekoracje na swoje naczynia. Często kiedy tworzy nową formę, projektuje również dekorację, aby zaprezentować gotowy wyrób, co najczęściej jest podyktowane potrzebami wystawienniczymi. Pierwszą autorską dekorację stworzył około 2020 r. Zdecydowanie preferuje motywy geometryczne. Tworzy dekoracje unikatowe i produkcyjne. Pracuje głównie stempelkami, które pozwalają na kształtowanie wzoru w określonych rytmach. Swoje geometryczne formy naczyń łączy z geometrycznymi ornamentami, dodatkowo podkreślającymi kształt naczyń. Poszukuje układów stempli, które skupią uwagę widza na formie, a nie na dekoracji. Lubi „chaos w tworzeniu i tworzenie w chaosie”. Bliskie mu jest myślenie abstrakcyjne, które pobudza kreatywność.
Preferuje dekoracje monochromatyczne. Najczęściej używa kobaltu, chociaż w jego projektach pojawiają się także błękity, szarości i czerń. Wzory zdobnicze z wykorzystaniem tego najbardziej kojarzonego z bolesławiecką kamionką koloru czasami pokrywają całą powierzchnię naczyń zmultiplikowanym motywem owalnych stempelków (U4943) czy kwiatów kaliny, uzupełnionych drobnymi kółeczkami (2866X). Ten sam motystylizowanych w głównego stempla w barwach jesieni (brązy i żółcie) wykorzystał również w innej dekoracji. Interesująca jest także seria dekoracji z motywem dmuchawców pokrywających swobodnie naczynia: w odcieniach kobaltu (2550X) oraz kobaltu i zieleni (2550X).
M. Ochocki jest również autorem misternej kobaltowej dekoracji 2548X, ze stylizowanymi kwiatkami i zygzakami. Ponadto stworzył nowoczesną, geometryczną dekorację składającą się z czarnych kółek i półkoli (2555X), która dostępna jest również w kobalcie (2556X) oraz odcieniach kobaltu i szarości (2548X). Czasami zaprojektowana dekoracja przyjmuje formę ozdobnego pasma ze stylizowanym wyobrażeniem pawi, uzupełnionego stylizowanymi pawimi oczkami (2573X). M. Ochocki stworzył również żartobliwą kobaltowo-czarną dekorację z motywem stylizowanych piesków (2647X).
M. Ochocki projektuje także dekoracje wspólnie z Marią Starzyk – jedną z głównych projektantek spółdzielni. W artystycznym tandemie opracowali m.in. misterny, dynamiczny ornament pokrywający całą powierzchnię naczynia stylizowanym motywem rybek w kobalcie (U5057). Ten sam motyw w odcieniach błękitu i szarości projektanci wykorzystali w dekoracji U5088. Wspólnie z M. Starzyk opracowali motyw dekoracyjny przywodzący na myśl rybią łuskę – pokrywający całe naczynia (2864X) lub ujęty w jedno pasmo podkreślające krawędzie naczyń, uzupełnione gwiazdkami (2865X). W duecie powstała również subtelna dekoracja składająca się z drobnych kobaltowych kółeczek i kropeczek (U5065).
W 2021 r. M. Ochocki wraz z M. Starzyk zaangażowali się w wydanie publikacji „Niezwykłe przygody dzbanka Franka” opartej na wierszowanej historii autorstwa Grzegorza Nowickiego, do której wspólnie wykonali rysunki.
Swoje pasje artystyczne związane z ceramiką M. Ochocki realizuje z powodzeniem jako rzeźbiarz, uczestnik Międzynarodowych Plenerów Ceramiczno-Rzeźbiarskich. Pasjonuje się również grafiką. Odpoczywa aktywnie. Lubi spędzać czas na działce. Wykonywanie prac ogrodowych uważa nie tylko za relaks, ale również za oczyszczanie umysłu.
2022 Wystawa prezentująca kamionkę z Bolesławca i porcelanę z Porsgrunn na festiwalu Argillà Italia 2022, Palazzo del Podestà, Faenza (Włochy)
Wystawa Stowarzyszenia Gmin Ceramicznych Rzeczypospolitej Polskiej prezentująca bolesławieckie wzornictwo podczas 28. Bolesławieckiego Święta Ceramiki, Punkt Informacji Turystycznej, Bolesławiec
2021 Wystawa poplenerowa 56. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego w Bolesławcu, Galeria „FVKS.ONE”, Görlitz (Niemcy)
Wystawa „Z bolesławieckiej gliny”, retrospektywna wystawa prezentująca bolesławieckie wzornictwo 30 zakładów z terenów Bolesławca, Muzeum Ceramiki w Bolesławcu
Wystawa poplenerowa 56. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego w Bolesławcu – Legnickie Centrum Kultury, Legnica
2020 Wystawa poplenerowa 56. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego w Bolesławcu, Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki, Bolesławiec
Nagroda Prezydenta Miasta Bolesławiec za promocję miasta w 2019 r.
2000–2020 Międzynarodowe Targi Ambiente we Frankfurcie nad Menem
2018 Nagroda specjalna „Wzór Roku dla Kultury” przyznana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne walory wzornicze dla zestawu do kawy w dekoracji „Bryły geometryczne”, zaprojektowanego przez Teresę Lianę – projekt wzorniczy i Mariusza Ochockiego – projekt formy
Nagroda „Dobry Wzór 2018” przyznana przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie za szczególne walory wzornicze dla zestawu misek i półmisków w kształcie ryb w dekoracji „Kobaltowe chmurki”, zaprojektowanego przez Marię Starzyk – projekt wzorniczy i Mariusza Ochockiego – projekt formy
Wystawa „Dobry Wzór” w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie
„Nowe wzornictwo w ceramice bolesławieckiej – barwy Niepodległej”, wystawa Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego „Ceramika Artystyczna”, Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki, Bolesławiec
„Polak – Artysta – Ceramik”, triennale Bolesławiec 2018. Wystawa prezentująca stu polskich artystów ceramików na 100-lecie odzyskania przez Polskę Niepodległości. Punkt Informacji Turystycznej, Bolesławiec
Prezentacja wyrobów Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego „Ceramika Artystyczna” w Tokio.
2017 „Z bolesławieckiej gliny. Wystawa Stowarzyszenia Gmin Ceramicznych Rzeczypospolitej Polskiej” / „Dall’argilla di Bolesławiec. Mostra dall’Associazione dei Comuni della Ceramica della Repubblica di Polonia”, Instytut Polski w Rzymie, Museo della Città oraz Showroom Contemporaneo w Anconie Galeria Mi.MO, Banco Monte dei Paschi di Sienna, Ratusz w Faenzie (Włochy)
2016/2017 „Z bolesławieckiej gliny. Wystawa Stowarzyszenia Gmin Ceramicznych Rzeczypospolitej Polskiej”/„Dall’argilla di Bolesławiec. Mostra dall’Associazione dei Comuni della Ceramica della Repubblica di Polonia”, Polo Museale del Palazzo della Guardia w Vietri sul Mare (Włochy)
2016 „Z bolesławieckiej gliny. Wystawa Stowarzyszenia Gmin Ceramicznych Rzeczypospolitej Polskiej”/ „Dall’argilla di Bolesławiec. Mostra dall’Associazione dei Comuni della Ceramica della Repubblica di Polonia”, Muzeum Ceramiki w Bolesławcu
2013–2021 „Nowe wzornictwo w ceramice bolesławieckiej” wystawa Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego „Ceramika Artystyczna”, Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki, Bolesławiec
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne