logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   bilety  |  kontakt | PL | CZ | EN

Z muzealnej teki

Kufel ze sceną wzorowaną na miniaturze z Codex Manesse

Życie śląskich rycerzy uwiecznione na kuflu Eugeniusza Niemirowskiego

W naszych bogatych zbiorach Ceramiki znajdują się m.in. kufle wykonane przez tworzącego w Parzycach artystę ceramika Eugeniusza Niemirowskiego (1922-1998). Na ich brzuścu artysta umieścił interesujący relief, przedstawiający scenę dekoracji zwycięzcy turnieju rycerskiego. Triumfatorem jest książę Henryk IV Probus, władający Księstwem Wrocławskim w II poł. XIII w.

E. Niemirowski inspirację zaczerpnął z bogato ilustrowanego zbioru średniowiecznej poezji niemieckiej znanego jako kodeks manessyjski (Codex Manesse), powstałego około 700 lat temu w Zurychu na zamówienie kolekcjonera Rudigera Manessego. To monumentalne dzieło zawiera 137 miniatur przedstawiających średniowiecznych pieśniarzy niemieckich zwanych minnesangerami (piewcami miłości) oraz kilkaset przypisywanych im utworów. Sceny na miniaturach nawiązują zwykle do cech lub wydarzeń z życia przedstawianych osób.

W centrum miniatury wykorzystanej przez E. Niemirowskiego znajduje się książę, który otrzymuje od damy wieniec laurowy – symbol zwycięstwa. Henryka otacza orszak, którego najmniejsi członkowie to zapewne chłopcy zbierający z ziemi drzazgi skruszonej w trakcie turnieju kopii. Za plecami księcia podąża podkuwacz koni, a na przedzie kroczą giermkowie i muzykanci. Scena zawiera kilka motywów charakterystycznych dla kultury dworskiej, jak np. litery na kropierzu książęcego wierzchowca tworzące napis “Amor Amori” (miłość miłości) oraz zasiadające w loży damy, które zajmowały ważne miejsce w etosie rycerskim.

W tym świetle Henryk IV Probus maluje się nam jako książę utytułowany i żywo zainteresowany zachodnimi obyczajami, które od XIII w. coraz śmielej wkraczają na Śląsk, takimi jak turnieje rycerskie czy mecenat monarchów nad dworskimi poetami i muzykami.

Choć najstarsze wzmianki o turniejach na ziemiach polskich, zamieszczone w kronikach Jana Długosza, pochodzą z XI w., to jako datę pierwszego poświadczonego turnieju rycerskiego na Dolnym Śląsku przyjmuje się luty 1243 r. Odbył się on w położonym 20 km od Bolesławca Lwówku Śląskim, a jego inicjatorem był stryj Probusa – książę Bolesław Łysy zwany Rogatką. Co ciekawe, w kodeksie mannesyjskim znajdziemy również jego teścia – Henryka I hr. Anhaltu, także przedstawionego wśród uczestników turnieju. Sam Henryk Probus w 1284 r. urządził w Nysie, na złość biskupowi Tomaszowi II, kilkudniowy turniej, który nieomal zrujnował dobra biskupie. Turnieje w tamtym okresie różniły się od zakorzenionych w kulturze masowej obrazów indywidualnych potyczek i zabaw. W XIII w. przypominały bardziej manewry wojskowe, nierzadko kończące się śmiercią rycerzy, stąd też zwycięzca budził autentyczny podziw i szacunek.

Henryk Probus od najmłodszych lat obcował z poezją. Jego ojciec Henryk III gościł na wrocławskim dworze m.in. wybitnego minnesangera imieniem Tannhauser, a sam Henryk IV długi czas spędził na dworze króla czeskiego Ottokara II – znanego mecenasa poetów. Również stryj Henryka Probusa, Bolesław Rogatka znany był z zamiłowania do muzyki. Według kronik hulaszczy książę popadł niegdyś w tak wielką biedę, że wiernym pozostał mu tylko jego pieśniarz Surrian.

Probus jest jedynym znanym nam polskim minnesangerem. Wśród zachowanych w kodeksie mansyjskim niemieckojęzycznych utworów dwa przypisywane są właśnie jemu. Popisuje się w nich książę kunsztem słowa, stosując m.in. formę lamentu pod adresem spersonifikowanej przyrody:

“Tobie się skarżę, maju, tobie kraso letnia,
tobie się skarżę, jasna bujna łąko,
i tobie, koniczyno, dla oka przyjemna
(…)
Ufam, że ta miłość taki weźmie obrót,
że w końcu się miłością prawą stanie.
A więc frasunek mój co prędzej głoście,
na Boga! i pomóżcie mi ocaleć!”

tłum. A. Lam

Minnesang. Niemiecka średniowieczna pieśń miłosna, Warszawa 2016

Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Skip to content