Muzeum Ceramiki w Bolesławcu zaprasza wszystkich interesujących się sztuką nie tylko współczesną do odwiedzenia wystawy prac rzeźbiarskich autorstwa Janiny Karczewskiej–Koniecznej i Stanisława Koniecznego „Imago Mundi”.
Stanisław Konieczny urodził się w 1933 roku w Montceau-les-Mines we Francji, zmarł w 1981 w Gdańsku. Był absolwentem Wydziału Rzeźby i Ceramiki gdańskiej PWSSP, dzieła dyplomowe zrealizował w pracowni profesora Alfreda Wiśniewskiego w 1960 roku. Jeszcze podczas studiów, z chwilą powstania Zakładów Ceramicznych w Kadynach w 1956 wszedł do zespołu młodych ceramików skupionych wokół profesor Hanny Żuławskiej i całkowicie poświęcił się tworzywu ceramicznemu. Swój dorobek twórczy zaczynał od dekoracyjnych form użytkowych – wazonów i mis o antropomorficznych kształtach, w późniejszych latach zająć się rzeźbą abstrakcyjną i monumentalnymi realizacjami architektonicznymi. Własna baza warsztatowa (skonstruowany samodzielnie piec ceramiczny) i autorska technologia szkliwienia całkowicie go uniezależniły i pozwoliły na podjęcie szeregu niezwykle udanych eksperymentów artystycznych. Jego rzeźby to panneaux ceramiczne, monumentalne formy wolnostojące, o których mówił „moje chałupy” (a które żona nazywa „domami przyszłości”).
Artysta brał udział w wielu wystawach, na których zdobywał liczne i prestiżowe trofea. Pierwszymi były: Ogólnopolska Wystawa Ceramiki Artystycznej w Sopocie (1959 r.), wystawy w Gmunden (Austria, 1959 r.) i Warszawie (1960 r.). Późniejsze lata przyniosły artyście wiele sukcesów, w tym także międzynarodowych. Niektóre z nich twórca zdobywał w kolejnych latach kilkukrotnie. W I, II i V edycji Międzynarodowego Biennale Ceramiki Artystycznej w Vallauris (Francja) w 1968, 1970 i 1976 otrzymał kolejno Wielki Dyplom Honorowy i nagrodę Association Française d’Action Artistique.
Na posiadającym najdłuższą tradycję, najbardziej prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Ceramiki w Guldo – Tadino w Perugii (Włochy) w 1969 r. uzyskał Dyplom Merito, na Wystawie Ceramiki Artystycznej z okazji XXV – lecia PRL we Wrocławiu (1969 r.) – I nagrodę, a na Międzynarodowej Wystawie Ceramiki Artystycznej w Sopocie (1970 r.) – medal.
Brał ponadto udział w I i III edycji Międzynarodowej Wystawy Ceramiki Artystycznej w Faenza (Włochy) w 1973 i 1976 r., w Światowej Wystawie Ceramiki Artystycznej w Londynie (1974 r.), w Ogólnopolskiej Wystawie Rzeźby Polskiej w Sopocie (1974 r.), gdzie otrzymał medal, w Międzynarodowym Konkursie na Rzeźbę Ceramiczną we Florencji (1975 r.) oraz Wystawie Sztuki Polskiej w Moskwie (1976 r.) i w Berlinie (1977 r.).
Jego prace znalazły się w zbiorach muzeów w Faenza i Vallauris, oraz w kolekcjach Muzeów Narodowych w Gdańsku, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu, a także w muzeów w Łodzi, Olsztynie i Zielonej Górze.
Janina Małgorzata Karczewska-Konieczna studiowała w latach 1952 – 59 na Wydziale Malarstwa PWSSP w Gdańsku w pracowni prof. P. Potworowskiego i prof. K. Łady-Studnickiej, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem oraz ceramikę u prof. H. Żuławskiej i grafikę u prof. Z. Karolaka początkowo w sopockiej, a następnie w gdańskiej PWSSP.
Początkowo zajmowała się malarstwem i grafiką, prezentując swe prace na wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w Polsce i za granicą, najwięcej sukcesów osiągnęła jednak w dziedzinie rzeźby ceramicznej, której poświęciła się później całkowicie. Podobnie, jak jej mąż, Stanisław Konieczny, przez wiele lat była związana z założonymi przez Hannę Żuławską Artystycznymi Warsztatami Ceramicznymi w Kadynach („Grupa Kadyńska”). W kolejnych latach tworzyła indywidualnie, projektując cykle tematyczne poświęcone muzyce, baletowi, egzotycznej faunie i florze morskiej. Po roku 1980 więcej miejsca w jej pracach zajęła tematyka religijna.
Brała udział w wielu edycjach Międzynarodowego Biennale Ceramiki Artystycznej w Vallauris (Francja), otrzymując wiele nagród i wyróżnień: w 1968 r. – Wielki Dyplom Honorowy, w 1970 r. – I nagrodę de L’Association Francaise d’Action Artistique, którego honorowym przewodniczącym był Pablo Picasso, w 1979 r. – nagrodę specjalną De L’Architecture – une ceramique de Picasso. W Ogólnopolskim Konkursie na Grafikę Marynistyczną w 1969 r. zdobyła wyróżnienie, na Międzynarodowej Wystawie Ceramiki Artystycznej w Gdańsku – Oliwie (1973 r.) – nagrodę specjalną Ministra Kultury i Sztuki, a w gdyńskim konkursie rzeźbiarskim „Muzyka i Taniec”, ogłoszonym w 1979 r. – III nagrodę. Otrzymała także II i I nagrodę na II i III Biennale Ceramiki Artystycznej w Wałbrzychu – Książu (1981 i 1983 r.), I miejsce na IV Biennale Sztuki Sakralnej w Gorzowie Wlkp (1990 r.), nagrodę specjalną podczas II Wystawy Rysunku, Grafiki i Rzeźby „Trójmiasto 2004” oraz Grand Prix na III Salonie Artystycznym w Pucku (2006 r.).
Artystka uczestniczyła w kilkudziesięciu wystawach krajowych i zagranicznych, m.in. we Włoszech (Faenza, Arezzo), Francji (La Borne), Kanadzie (Montreal), Jugosławii, Austrii, ZSRR, na Węgrzech. Brała udział także w międzynarodowych oraz krajowych spotkaniach artystycznych, plenerach i sympozjach poświęconych ceramice: w La Borne (Francja), Jönköping i Rödjenäs (Szwecja), Bechyně (Czechosłowacja), Budapeszcie (Węgry), Hvar i Dubrowniku (Jugosławia). Była ponadto stypendystką rządu węgierskiego i niemieckiego. Jej dzieła znajdują się w zbiorach Instytutu Jana Pawła II w Rzymie, muzeów w Jönköping (Szwecja), Vallauris (Francja), Pradze (Czechy), Muzeów Narodowych w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu, w kolekcjach Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Polskiej Akademii Nauk, a ponadto w muzeach w Olsztynie, Słupsku, Toruniu, Zielonej Górze, Bolesławcu, Wałbrzychu.
Prócz zbiorów prywatnych, prace artystki spotkać można w przestrzeniach publicznych europejskich miast – m.in. w Nässjö (Szwecja), Hamburgu i Greifswald (Niemcy) – oraz jako elementy wystroju i wyposażenia wielu wnętrz sakralnych (kościołów Matki Boskiej Częstochowskiej, NMP Królowej Różańca i bazyliki mariackiej w Gdańsku, katedry i kościoła św. Jakuba w Oliwie, kościoła dominikanów w Warszawie, kościoła św. Katarzyny w Braniewie, kaplicy sióstr elżbietanek w Gdyni – Orłowie, kaplicy seminarium duchownego w Pelplinie, kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa w Szczecinie, Sanktuarium Maryjnego w Borku Starym k. Rzeszowa, kościoła św. Józefa i Judy Tadeusza w Rumii, kościoła w Gniewinie, kościoła Matki Boskiej Wspomożycielki Biednych w Stanisławowie k. Nieporętu, kościoła Wniebowzięcia NMP w Wąglikowicach).
W kościele oo. Werbistów Niepokalanego Poczęcia NMP w Puri (Indie) znajduje się największa realizacja artystki – monumentalne drzwi, wykonane w brązie i ceramice. Wspólnie ze swym mężem artystka wykonała ponadto ceramiczne kompozycje architektoniczne, znajdujące się w hotelu „Heweliusz” i w „Domu Technika” w Gdańsku, w Pałacu Ślubów w Elblągu oraz w „Kaplicy Ludzi Morza” przy gdańskiej bazylice mariackiej.
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne