logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   bilety  |  kontakt | PL | CZ | EN

Imago Mundi

Wystawa rzeźby Janiny Karczewskiej–Koniecznej i Stanisława Koniecznego

sierpień-październik 2007

Muzeum Ceramiki w Bolesławcu zaprasza wszystkich interesujących się sztuką nie tylko współczesną do odwiedzenia wystawy prac rzeźbiarskich autorstwa Janiny Karczewskiej–Koniecznej i Stanisława Koniecznego „Imago Mundi”.

Stanisław Konieczny urodził się w 1933 roku w Montceau-les-Mines we Francji, zmarł w 1981 w Gdańsku. Był absolwentem Wydziału Rzeźby i Ceramiki gdańskiej PWSSP, dzieła dyplomowe zrealizował w pracowni profesora Alfreda Wiśniewskiego w 1960 roku. Jeszcze podczas studiów, z chwilą powstania Zakładów Ceramicznych w Kadynach w 1956 wszedł do zespołu młodych ceramików skupionych wokół profesor Hanny Żuławskiej i całkowicie poświęcił się tworzywu ceramicznemu. Swój dorobek twórczy zaczynał od dekoracyjnych form użytkowych – wazonów i mis o antropomorficznych kształtach, w późniejszych latach zająć się rzeźbą abstrakcyjną i monumentalnymi realizacjami architektonicznymi. Własna baza warsztatowa (skonstruowany samodzielnie piec ceramiczny) i autorska technologia szkliwienia całkowicie go uniezależniły i pozwoliły na podjęcie szeregu niezwykle udanych eksperymentów artystycznych. Jego rzeźby to panneaux ceramiczne, monumentalne formy wolnostojące, o których mówił „moje chałupy” (a które żona nazywa „domami przyszłości”).

 

Artysta brał udział w wielu wystawach, na których zdobywał liczne i prestiżowe trofea. Pierwszymi były: Ogólnopolska Wystawa Ceramiki Artystycznej w Sopocie (1959 r.), wystawy w Gmunden (Austria, 1959 r.) i Warszawie (1960 r.). Późniejsze lata przyniosły artyście wiele sukcesów, w tym także międzynarodowych. Niektóre z nich twórca zdobywał w kolejnych latach kilkukrotnie. W I, II i V edycji Międzynarodowego Biennale Ceramiki Artystycznej w Vallauris (Francja) w 1968, 1970 i 1976 otrzymał kolejno Wielki Dyplom Honorowy i nagrodę Association Française d’Action Artistique.

Na posiadającym najdłuższą tradycję, najbardziej prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Ceramiki w Guldo – Tadino w Perugii (Włochy) w 1969 r. uzyskał Dyplom Merito, na Wystawie Ceramiki Artystycznej z okazji XXV – lecia PRL we Wrocławiu (1969 r.) – I nagrodę, a na Międzynarodowej Wystawie Ceramiki Artystycznej w Sopocie (1970 r.) – medal.

Brał ponadto udział w I i III edycji Międzynarodowej Wystawy Ceramiki Artystycznej w Faenza (Włochy) w 1973 i 1976 r., w Światowej Wystawie Ceramiki Artystycznej w Londynie (1974 r.), w Ogólnopolskiej Wystawie Rzeźby Polskiej w Sopocie (1974 r.), gdzie otrzymał medal, w Międzynarodowym Konkursie na Rzeźbę Ceramiczną we Florencji (1975 r.) oraz Wystawie Sztuki Polskiej w Moskwie (1976 r.) i w Berlinie (1977 r.).

Jego prace znalazły się w zbiorach muzeów w Faenza i Vallauris, oraz w kolekcjach Muzeów Narodowych w Gdańsku, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu, a także w muzeów w Łodzi, Olsztynie i Zielonej Górze.

Imago Mundi
Imago Mundi

Janina Małgorzata Karczewska-Konieczna studiowała w latach 1952 – 59 na Wydziale Malarstwa PWSSP w Gdańsku w pracowni prof. P. Potworowskiego i prof. K. Łady-Studnickiej, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem oraz ceramikę u prof. H. Żuławskiej i grafikę u prof. Z. Karolaka początkowo w sopockiej, a następnie w gdańskiej PWSSP.

Początkowo zajmowała się malarstwem i grafiką, prezentując swe prace na wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w Polsce i za granicą, najwięcej sukcesów osiągnęła jednak w dziedzinie rzeźby ceramicznej, której poświęciła się później całkowicie. Podobnie, jak jej mąż, Stanisław Konieczny, przez wiele lat była związana z założonymi przez Hannę Żuławską Artystycznymi Warsztatami Ceramicznymi w Kadynach („Grupa Kadyńska”). W kolejnych latach tworzyła indywidualnie, projektując cykle tematyczne poświęcone muzyce, baletowi, egzotycznej faunie i florze morskiej. Po roku 1980 więcej miejsca w jej pracach zajęła tematyka religijna.

Brała udział w wielu edycjach Międzynarodowego Biennale Ceramiki Artystycznej w Vallauris (Francja), otrzymując wiele nagród i wyróżnień: w 1968 r. – Wielki Dyplom Honorowy, w 1970 r. – I nagrodę de L’Association Francaise d’Action Artistique, którego honorowym przewodniczącym był Pablo Picasso, w 1979 r. – nagrodę specjalną De L’Architecture – une ceramique de Picasso. W Ogólnopolskim Konkursie na Grafikę Marynistyczną w 1969 r. zdobyła wyróżnienie, na Międzynarodowej Wystawie Ceramiki Artystycznej w Gdańsku – Oliwie (1973 r.) – nagrodę specjalną Ministra Kultury i Sztuki, a w gdyńskim konkursie rzeźbiarskim „Muzyka i Taniec”, ogłoszonym w 1979 r. – III nagrodę. Otrzymała także II i I nagrodę na II i III Biennale Ceramiki Artystycznej w Wałbrzychu – Książu (1981 i 1983 r.), I miejsce na IV Biennale Sztuki Sakralnej w Gorzowie Wlkp (1990 r.), nagrodę specjalną podczas II Wystawy Rysunku, Grafiki i Rzeźby „Trójmiasto 2004” oraz Grand Prix na III Salonie Artystycznym w Pucku (2006 r.).

Artystka uczestniczyła w kilkudziesięciu wystawach krajowych i zagranicznych, m.in. we Włoszech (Faenza, Arezzo), Francji (La Borne), Kanadzie (Montreal), Jugosławii, Austrii, ZSRR, na Węgrzech. Brała udział także w międzynarodowych oraz krajowych spotkaniach artystycznych, plenerach i sympozjach poświęconych ceramice: w La Borne (Francja), Jönköping i Rödjenäs (Szwecja), Bechyně (Czechosłowacja), Budapeszcie (Węgry), Hvar i Dubrowniku (Jugosławia). Była ponadto stypendystką rządu węgierskiego i niemieckiego. Jej dzieła znajdują się w zbiorach Instytutu Jana Pawła II w Rzymie, muzeów w Jönköping (Szwecja), Vallauris (Francja), Pradze (Czechy), Muzeów Narodowych w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu, w kolekcjach Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Polskiej Akademii Nauk, a ponadto w muzeach w Olsztynie, Słupsku, Toruniu, Zielonej Górze, Bolesławcu, Wałbrzychu.

Prócz zbiorów prywatnych, prace artystki spotkać można w przestrzeniach publicznych europejskich miast – m.in. w Nässjö (Szwecja), Hamburgu i Greifswald (Niemcy) – oraz jako elementy wystroju i wyposażenia wielu wnętrz sakralnych (kościołów Matki Boskiej Częstochowskiej, NMP Królowej Różańca i bazyliki mariackiej w Gdańsku, katedry i kościoła św. Jakuba w Oliwie, kościoła dominikanów w Warszawie, kościoła św. Katarzyny w Braniewie, kaplicy sióstr elżbietanek w Gdyni – Orłowie, kaplicy seminarium duchownego w Pelplinie, kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa w Szczecinie, Sanktuarium Maryjnego w Borku Starym k. Rzeszowa, kościoła św. Józefa i Judy Tadeusza w Rumii, kościoła w Gniewinie, kościoła Matki Boskiej Wspomożycielki Biednych w Stanisławowie k. Nieporętu, kościoła Wniebowzięcia NMP w Wąglikowicach).

W kościele oo. Werbistów Niepokalanego Poczęcia NMP w Puri (Indie) znajduje się największa realizacja artystki – monumentalne drzwi, wykonane w brązie i ceramice. Wspólnie ze swym mężem artystka wykonała ponadto ceramiczne kompozycje architektoniczne, znajdujące się w hotelu „Heweliusz” i w „Domu Technika” w Gdańsku, w Pałacu Ślubów w Elblągu oraz w „Kaplicy Ludzi Morza” przy gdańskiej bazylice mariackiej.

Wystawę można oglądać w budynku Działu Ceramiki przy ul. Mickiewicza 13 do połowy października.

Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Skip to content