Absolwentka Technikum Ceramicznego i Chemicznego w Żarach. Po ukończeniu szkoły podjęła pracę w Zakładach Ceramicznych “BOLESŁAWIEC”. Od 1992 r. związana z Manufakturą w Bolesławcu Sp. z o.o. sp. k. (do 2022 r. Fabryka Naczyń Kamionkowych Manufaktura Sp. J. Smoleński i Zwierz) gdzie nieprzerwanie pracuje do dziś. Manufaktura na jej oczach z niewielkiej rodzinnej firmy przeistoczyła się w trzeci co do wielkości, nowoczesny zakład produkujący kamionkę. W tajniki dekoracji stempelkowej wprowadziła E. Oko-Napieralską zajmująca się wzornictwem Danuta Poremska.
Na początku pracy E. Oko-Napieralska powielała głównie wzory stempelkowe. Znacznie rzadziej były to malatury wykonywane pędzlami. Wraz ze zdobywanym doświadczeniem i wprawą przyszedł czas na pierwsze próby tworzenia autorskich dekoracji. Pierwsze wzory, przygotowane na potrzeby wewnątrzzakładowych konkursów były dość proste, składały się z niewielkiej ilości stempli i miały skromną paletę barw. Większość z nich znajduje się nadal w ofercie Manufaktury. Z czasem projektantka zaczęła tworzyć bardziej rozbudowane dekoracje z wykorzystaniem wielu stempli i różnych kolorów, które były sukcesywnie wprowadzane do palety stosowanej w zakładzie. Jej zdaniem dekoracje powinny być wyraziste, tak by wyróżniały się spośród innych chociażby gamą kolorystyczną.
Niewyczerpane źródło inspiracji dla E. Oko-Napieralskiej stanowi natura, która jest w jej odczuciu wręcz współtwórcą dekoracji. Projektowanie to proces spontaniczny – np. podczas obserwacji kwitnących kwiatów dekoracja sama „układa się” w głowie. Następnie projektantka rysuje wzory stempli i tworzy z nich spójną całość. Korzysta również z gotowych stempli, które łączy w kolejne wzory. Dostrzega między nimi zależności, nieustająco poszukuje nowych rozwiązań, a detale uzupełnia pędzelkiem. Pracuje z pasją, żywiołowo. Praca dekoratora wymaga cierpliwości i konsekwencji, a także wyobraźni i zacięcia artystycznego. E. Oko-Napieralska od najmłodszych lat rysowała i malowała, brała udział w konkursach plastycznych. Jako doświadczona malarka chętnie dzieli się swoją wiedzą. Uczy malarki jak unikać błędów, podpowiada rozwiązania ułatwiające pracę.
E. Oko-Napieralska obserwuje aktualne trendy wzornicze w ceramice i stara się je uwzględniać w swoich projektach. W swoim dorobku ma różne wzory, zarówno floralne, jak i geometryczne. Jednak najbliższe jej sercu są wielobarwne dekoracje roślinne. Jej najnowsze wzory składają się nawet z 10-11 kolorów, wśród nich najczęściej pojawia się ulubiona intensywna czerwień. Jej dekoracje mają zróżnicowaną kompozycję. Czasami całe powierzchnie naczyń projektantka pokrywa kobiercem ukwieconej łąki.
Do części wzorów używa stonowanych kolorów z wyrazistymi, przykuwającymi wzrok pojedynczymi stempelkami kwiatów (EO35, EO36). Innym razem kwietny kobierzec składa się ze stempelków w mocnych, jaskrawych kolorach, przywodzących na myśl słoneczny letni dzień (EO34). W części swoich dekoracji projektantka zestawia kwiatowe bordiury z pasmami składającymi się z gęstych stempelków. Kontrast pomiędzy intensywnymi w barwie kobaltowymi polami z subtelnymi kwiatowymi motywami daje bardzo ciekawe efekty. Jako przykład mogą posłużyć dekoracje z czerwonymi stylizowanymi kwiatami, uzupełniane zielonymi listkami (EO32 i EO33). Szczególnym przypadkiem kompozycji tego typu jest utrzymana w stonowanych barwach błękitu, kobaltu i szarości klasyczna dekoracja EO39. Czasami motyw kwiatowy jest mocno rozbudowany i obejmuje dużą część naczynia, a stempelkowe pasmo akcentuje tylko krawędzie (EO38).
E. Oko-Napieralska projektuje również tradycyjne dekoracje geometryczne, składające się z gęsto rozmieszczonych pasm stempelków o różnej kolorystyce i kształcie, np. 0EOS. W dekoracjach geometrycznych dominuje kobalt. Większość z nich składa się z powtarzalnych, przeplatających się pasm stempelków (EO31 i EOK). Do tej kategorii zalicza się również kobaltowo-błękitno-szara dekoracja wykorzystująca powtarzalny motyw stylizowanych kwiatuszków (EO37).
Projektantka podkreśla, że ilu ludzi, tyle upodobań, tak więc każdy wzór znajdzie swojego klienta. Przyszły użytkownik powinien jednak zawsze wiedzieć, że w powstanie każdego naczynia zaangażowanych jest kilkanaście osób. Ta świadomość procesu powstawania produktu jest bardzo ważna, ponieważ podkreśla rzemieślniczy, a tym samym unikatowy charakter naczyń.
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne