Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   kontakt | PL | CZ | EN

Elżbieta Woźniewska

Bolesławieckie środowisko artystyczne – Elżbieta Woźniewska

… bo wszystko co żyje, jest niepowtarzalne, a jednak jesteśmy zamkniętą w czasie i przestrzeni całością. To, co możemy ogarnąć zmysłami i rozumem, staje się uniwersalną jednością. Dlatego daję jakby sygnał, nakaz zachowania życia, gdyż jeśli brakuje jednego elementu – postaci, powstaje dziura, wali się całość.
Elzbieta Woźniewska
Świat w kryptogramie - rozmowa z Elżbietą Woźniewską, Ewa Ołenicz-Bernacka, “Rocznik Bolesławiecki 2017"

Post z cyklu „Bolesławieckie środowisko artystyczne” został przygotowany w ramach projektu „Bolesławiec – 30 lat samorządu” realizowanego przez Muzeum Ceramiki i Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki

Elżbieta Woźniewska urodziła się w Bolesławcu. W latach 1980-1983 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, na Wydziale Grafiki w Katowicach. Następnie przeniosła się do Berlina Zachodniego, gdzie kontynuowała naukę w Hochschule der Künste na kierunku komunikacja wizualna.

Po ukończeniu studiów zajmowała się tworzeniem grafiki użytkowej na zamówienie renomowanych niemieckich wydawnictw książkowych (m.in. Ullstein Verlag, Cornelsen Verlag, Bertelsmann), instytucji kulturalnych, agencji reklamowych i przedsiębiorstw. Równocześnie dalej malowała obrazy, traktując je jako imperatyw autonomicznej twórczości. Po okresie akademickim stopniowo upraszczała podmiot do prostych form otwierających drogę do przekazu abstrakcyjnego i transcendentalności.

Na początku lat 90. XX wieku przeprowadziła się do Hiszpanii, gdzie nawiązała współpracę z licznymi madryckimi wydawnictwami (m.in. Alfagaura, Anaya, Ediciones del Prado, Edaf, Mondadori, Pais Agilar, Tecnos) i tamtejszym ministerstwem kultury. Zainspirowana hetyckimi reliefami z Anatolii rozpoczęła pracę nad cyklem obrazów zatytułowanym „Kryptogramy”, na który składają się figury-znaki symbolizujące określone pojęcia, takie jak kobieta, mężczyzna, siła, wyzwanie, samotność, przyczyna itp. Autorka tworzy z nich uporządkowane kompozycje, które niczym zapisane tajemniczym pismem księgi czekają na rozszyfrowanie przez odbiorcę. Zaprezentowane po raz pierwszy na wystawie indywidualnej w Madrycie “Kryptogramy” spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem krytyków i odbiorców sztuki.

W 1999 r. Elżbieta Woźniewska powróciła do Berlina, gdzie dalej pracowała jako projektantka grafiki użytkowej. W 2002 r. została zaproszona do udziału w akcji “United Buddy Bears” pod patronatem UNICEF, w ramach której artyści z całego świata otrzymali zadanie pomalowania według własnego pomysłu 2-metrowej figury niedźwiedzia będącego symbolem stolicy Niemiec. Wystawa niedźwiedzi była prezentowana w kilkunastu stolicach na pięciu kontynentach.

Pewnego dnia dr Walter Andrees, dyrektor Staatsbibliothek Preussische Kulturbesitz w Berlinie, zaproponował Elżbiecie Woźniewskiej wykonanie unikatowej książki artystycznej, która uzupełniałaby zbiory biblioteki. W rezultacie powstała pierwsza książka eksperymentalna zatytułowana “Ikony polskiej kobiecości”, w której każda strona miała formę kolejnej litery słowa “kobiecość”. Później pojawiły się następne obiekty-książki: “Aforyzmy”, “Labirynt czasu” i “Gilgamesz”. Za cały cykl artystka otrzymała w 2008 r. wyróżnienie na 8. Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Książki CZAS, a w 2012 r. “Gilgamesz” został uhonorowany nagrodą dyrektora Książnicy Pomorskiej im. St. Staszica w Szczecinie na 9. Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Książki KORESPONDENCJA.

WYSTAWY INDYWIDUALNE

1997 „Elżbieta Woźniewska — Malarstwo i Grafika”, Muzeum Ceramiki w Bolesławcu

1998 „Criptogramas”, Galería Gayo Arte, Madryt; Galería Detras del Rollo, Murcia (Hiszpania)

1999 „Criptogramas”, Sala de Exposiciones, Universidad de Alicante, Alicante (Hiszpania)

2000 „Kryptogramy”, Polski Instytut Kultury, Berlin „Cryptograms”, The Society for Arts, Chicago (Stany Zjednoczone)

„Kosmopolit”, SYSECA, Berlin

„Criptogrammas”, Centro Cultural de San Angel, Mexico City; Museo Regional de Antropología de Yucatán, Merida (Meksyk)

2002 „Emoticon”, Bułgarski Instytut Kultury, Berlin; Galeria Elżbieta Zimmerman, Berlin

2003„El color y el vacio” (Kolor i pustka), Galeria AELE Evelyn Botella, Madryt (Hiszpania)

2004„Kryptogramme”, Werkstatt der Kulturen, Berlin; Uniwersytet VIADRINA, Frankfurt n. Odrą (Niemcy)

2005„Kryptogramy”, Galeria Grodzka, BWA, Lublin

„Kryptogramy inne światy”, Instytut Polski, Praga (Czechy)

“Kryptogramy inne światy”, Galerie Tantow, Berlin

2006 „El mundo icónico”, Museo Universidad de Murcia (Hiszpania)

„BilderKosmos”, Galerie Söffing, Frankfurt n. Menem (Niemcy)

2013 Słowo czy Obraz”, Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica, Szczecin

„Próg Nadziei”, Galeria pod Bazyliką, Berlin

2017 Kryptogramy”, Humboldt Universität, Berlin 2019

„Paralele”, Muzeum Ceramiki, Bolesławiec

2020 “Paralele”, Galeria Miejska we Wrocławiu

WYSTAWY ZBIOROWE

1984 Freie Berliner Kunstausstellung, Berlin

Wystawa grupy „Streufeuer II”, Berlin

1985 Freie Berliner Kunstausstellung, Berlin

Wystawa grupy „Streufeuer II”, Berlin

1986 Freie Berliner Kunstausstellung, Berlin

Wystawa grupy „Streufeuer II”, Galerie Friedenau, Berlin

1987 Freie Berliner Kunstausstellung, Berlin

Wystawa zbiorowa, Konstancja (Niemcy)

„Annäherungen – Polnische Kulturtage in Kreuzberg”, Berlin

Wystawa zbiorowa, Ballhaus, Berlin

1988 Freie Berliner Kunstausstellung, Berlin

Galerie Friedenau, Berlin

1989 Freie Berliner Kunstausstellung, Berlin

Galerie SIM, Berlin

1990 Freie Berliner Kunstausstellung, Berlin

1991„Zugang nicht gestattet”, Berlin

„Imagen Digital”, Centro Cultural Galileo; Circulo de Bellas Artes, Madryt (Hiszpania)

1992 Freie Berliner Kunstausstellung, Berlin

1993 Wystawa zbiorowa Zrzeszenia Hiszpańskich Ilustratorów „Pintando Poesía”, Circulo de Bellas Artes, Madryt (Hiszpania)

1995 Freie Berliner Kunstausstellung, Berlin

„Pintando Poesía”, Ateny, Bukareszt, Mediolan, Neapol, Rzym, Utrecht

1997 “Artyści Ziemi Bolesławieckiej”, Muzeum Ceramiki, Bolesławiec

2000 „Kosmopolit”, SYSECA, Berlin

2001 „Kosmopolit”, SYSECA, Hannover (Niemcy)

„Visionen zum Tag der deutschen Einheit”, Berlin

„Hommage a Marlene Dietrich”, Berlin

2004 „32 Pozycje”, Museum Modern Art, Hünfeld (Niemcy)

2005 „Argumenta”, Galeria “Atlas Sztuki”, Łódź

„Motiva”, Austria Center, Wiedeń (Austria)

„Focus Szymborska”, Galeríe Insel, Berlin; Kunsthaus Rehau – IKKP, Rehau (Niemcy)

„Czerwony Kapturek”, Galerie ZERO, Berlin

2006 „Tryptyk Rzymski”, BWA, Lublin

Wystawa sztuki konkretnej, Galeria Gerarda, Krzewie Wielkie

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Książki CZAS, Łódź

“United Buddy Bears”, Sydney (Australia), Wiedeń (Austria)

2007 „Constructivo-Concreto-Reductivo-Inteligible”, Centro Cultural Isabel de Farnesio, Aranjuez (Hiszpania)

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Książki CZAS, BWA Wrocław, Lublin, Szczecin

„Kolekcja BWA”, Galeria Grodzka, Lublin

„United Buddy Bears”, Kair (Egipt), Jerozolima (Izrael)

2008 Międzynarodowy Festiwal Sztuki Książki CZAS, Muzeum Plakatu – Warszawa, Chełmek, Częstochowa, Gdynia, Płock, Brema (Niemcy)

„United Buddy Bears”, Warszawa, Stuttgart (Niemcy), Pjongjang (Korea Płd.)

2009 „Intelligible Prozesse”, Künstlerforum, Bonn (Niemcy)

„Obecność i Głębia”, Galeria Grodzka, Lublin

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Książki CZAS, Konin, Jastrzębie Zdrój, Muzeum Okręgowe – Bydgoszcz, Muzeum Papiernictwa – Duszniki Zdrój

„Polska Książka Artystyczna z przełomu XX I XXI wieku”, Biblioteka Narodowa – Warszawa, Lublin, Kielce

Seoul International Book Arts Fair, Seul (Korea Płd.)

„United Buddy Bears”, Buenos Aires, Montevideo (Argentyna), Berlin 

2010  “Europa Konkret – Intelligible”, Villa Dessauer, Bamberg (Niemcy)

„Book Art. Polska Książka Artystyczna z przełomu XX I XXI wieku”, Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego, Miejska Biblioteka Publiczna – Jastrzębie Zdrój

„United Buddy Bears”, Astana (Kazachstan), Helsinki (Finlandia)

2011 „Book Art. Polska Książka Artystyczna z przełomu XX I XXI wieku”, Centrum Sztuki Współczesnej, Toruń

Polish Art Book, Musashino University of Art, Tokio (Japonia)

„Kolekcja Museum Modern Art w Hünfeld”, Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg

„100-Tage-Kunst/ 100-days-of-art”, Verein Düsseldorfer Künstlerinnen e.V., Düsseldorf (Niemcy)

„United Buddy Bears”, Sofia (Bułgaria), Berlin

2012 Międzynarodowy Festiwal Sztuki Książki KORESPONDENCJA, Płocka Galeria Sztuki, Galeria Miejska – Tarnów, Ciekoty, Biblioteka WiM – Łódź, BWA Nowy Sącz

Międzynarodowa Wystawa Książki Artystycznej „Book Art”, Centrum Sztuki Współczesnej, Toruń

SIBAF – Seoul International Book Fair 2012, Seul (Korea Płd.)

„United Buddy Bears”, Kuala Lumpur (Malezja), New Delhi (Indie), Petersburg (Rosja)

2013 Międzynarodowy Festiwal Sztuki Książki KORESPONDENCJA, ODA – Piotrków Trybunalski, Biblioteka Miejska w Inowrocławiu, BWA Sandomierz

2nd Artist´s Book Triennial, Martin (Słowacja)

„Mach Kunst”, Deutsche Bank KunstHalle, Berlin

„United Buddy Bears”, Jekaterynburg (Rosja), Mexico City (Meksyk)

2014–2017 „United Buddy Bears”, Rio de Janeiro, Havana, Santiago de Chile, Penang, Berlin

2018 „100- lecie Niepodległej Polski”, Klub Polskich Nieudaczników w Berlinie

„Buddy Bear Berlin”, Berlin

2019 „Buddy Bear Berlin”, Gwatemala

2020 „United Buddy Bears”, Berlin

“Artyści Ziemi Bolesławieckiej”, Muzeum Ceramiki, Bolesławiec

PRACE W ZBIORACH
  • Muzeum Ceramiki w Bolesławcu
  • Museum Modern Art, Hünfeld
  • Muzeum Sztuki Książki w Łodzi
  • Musashino University of Art, Tokio
  • Galería AELE, Evelyn Botella, Madryt
  • Galeria BWA w Lublinie
  • Institut für Konstruktive Kunst und Konkrete Poesie,
    Kunsthaus Rehau (Niemcy)
  • Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica w Szczecinie
  • Staatsbibliothek zu Berlin Preussischer Kulturbesitz
  • Staatsbibliothek Dresden i Frankfurt n. Menem
  • The Society for Arts, Chicago (Stany Zjednoczone)

oraz w prywatnych zbiorach w Boliwii, Brazylii, Hiszpanii,
Kolumbii, Niemczech, Paragwaju, Polsce, Portugalii, USA,
Wenezueli i Włoszech.

Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Skip to content