logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   bilety  |  kontakt | PL | CZ | EN

Stempelkiem i pędzlem malowane

Aleksandra Pierzchalska

Aleksandra Pierzchalska

Zakłady Ceramiczne "BOLESŁAWIEC"

Absolwentka Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramicznej Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Od 1994 r. związana zawodowo z Zakładami Ceramicznymi “BOLESŁAWIEC”. Początkowo pracowała w malarni jako zdobnik ceramiki, później awansowała na mistrza produkcji. W 2012 r. trafiła do działu wzornictwa (obecnie dział rozwoju), gdzie do dzisiaj zajmuje się projektowaniem dekoracji.

Inspirację do tworzenia kolejnych wzorów czerpie z otaczającego świata, przyrody oraz wyobraźni. W swojej pracy za kluczową uważa orientację w aktualnych trendach zdobniczych, wyczucie zmieniających się mód i dostosowanie do oczekiwań klienta. Jest to spore wyzwanie, gdyż kupujący poszukują różnych rzeczy w zależności od ich indywidualnych upodobań, przynależności kulturowej, a nawet wieku. Inne wzory podobają się w Azji, inne w Stanach Zjednoczonych, a jeszcze inne w Niemczech. Dlatego w procesie tworzenia dekoracji należy uwzględniać dotychczasowe doświadczenia z daną grupą klientów, w tym trendy wychwycone na podstawie analizy napływających zamówień.

A. Pierzchalska projektuje zarówno bogate w formie i kolorze kompozycje kwiatowe, inspirowane polską florą, jak i mniej rozbudowane, czasem wręcz minimalistyczne wzory geometryczne i kwiatowe. Wiele uwagi poświęca odpowiedniemu doborowi stempli i palety barw zastosowanych w dekoracji. Decyzja zwykle zależy od nastroju chwili. Czasami projektantka wybiera zestawienie czerni i bieli, innym razem czerni i czerwieni albo czerwieni, fioletu i błękitu. Spod jej ręki wyszły dekoracje roślinne skomponowane przy użyciu wielu stempli tworzących misterne kolorowe układy, np. EX.368 z wielobarwnymi kwiatami, przywodzącymi na myśl malatury wykonane akwarelą, EX.311 z wyrazistymi żółtymi i niebieskimi kwiatkami, DU.207 z przewagą niewielkich kobaltowych kwiatów czy ART.277 z dużymi bratkami o cieniowanych płatkach w niebieskiej tonacji. Interesująca jest również minimalistyczna dekoracja DU.235 z kwitnącą gałązką, uzupełnioną pojedynczymi kwiatkami w odcieniach kobaltu i bieli.

Ważne miejsce w twórczości A. Pierzchalskiej zajmują abstrakcyjne dekoracje geometryczne, jak np. D.1185 złożona z drobnych czarnych stempelków czy A.1229, w której wiodący czarny motyw wypełniono punktowo kolorem. Innym przykładem jest oplatająca naczynie kobaltowo-błękitna sieć (A.1296A). W dekoracji A.1303 zastosowała efekt stopniowania koloru – od bieli przez szarość i błękit po kobalt – z wykorzystaniem jednego stempla. Ciekawe możliwości zestawiania naczyń oferują dekoracje wykonane z użyciem tych samych stempli, ale zróżnicowane kolorystycznie, np. bliźniacze dekoracje A.1230A i A.1231A, oparte na abstrakcyjnym wielobarwnym wzorze. Równie interesujący efekt można uzyskać dzięki połączeniu dekoracji z motywem delikatnie zgeometryzowanej róży w kolorze czarnym (D.1202) i czerwonym (D.1261).

Naczynia z dekoracjami autorstwa A. Pierzchalskiej były pokazywane m.in. podczas Targów Ambiente we Frankfurcie (2015, 2016, 2017) oraz na następujących wystawach: „Nowe wzornictwo w ceramice bolesławieckiej” (2018, 2019, 2020, 2021; BOK MCC w Bolesławcu), „Z bolesławieckiej gliny – prezentacja współczesnych zakładów ceramicznych działających na terenie Ziemi Bolesławieckiej” (2021; Muzeum Ceramiki w Bolesławcu) oraz „Z bolesławieckiej gliny. Wystawa Stowarzyszenia Gmin Ceramicznych Rzeczypospolitej Polskiej”/„Dall’argilla di Bolesławiec. Mostra dall’Associazione dei Comuni della Ceramica della Repubblica di Polonia” (Bolesławiec 2016; Vietri sul Mare 2016/2017; Rzym, Ancona, Faenza 2017).

Wolny czas projektantka lubi spędzać, spacerując, uprawiając jogging albo wędrując po górach.

Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Skip to content