logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   bilety  |  kontakt | PL | CZ | EN

Bolesławiecka ceramika na drodze do nowoczesności

Bolesławiecka ceramika na drodze do nowoczesności

Od soboty, 18 maja 2013 r., w Muzeum Ceramiki przy ul. Kutuzowa 14 będzie można podziwiać kamionkowe arcydzieła powstałe dzięki działalności słynnej niegdyś na całym świecie bolesławieckiej Zawodowej Szkoły Ceramicznej. Wystawa „Bolesławiecka ceramika na drodze do nowoczesności” ukazuje mało dotąd znane eksponaty ,powstałe w I poł. XX w.

Na ekspozycji prezentowanych jest ok. 650 wyrobów ceramicznych najwyższej klasy, pochodzących z polskich i niemieckich zbiorów. Są to nie tylko zastawy czy serwisy do kawy i herbaty, ale także figurki, różnego rodzaju pojemniki, kałamarze oraz popielniczki o wytwornych formach i dekoracjach, wykonane z dbałością o wysoką jakość. W odróżnieniu od masowo produkowanych i powszechnie znanych ceramicznych wyrobów gospodarczych i naczyń codziennych przedmioty te są prawdziwymi arcydziełami.

Bolesławiecka ceramika na drodze do nowoczesności

Dzięki działalności Zawodowej Szkoły Ceramicznej jednej z trzech tego typu placówek w ówczesnych Niemczech, bolesławieckie wyroby stały się rozpoznawalne na całym świecie jako wysokiej klasy dzieła sztuki użytkowej. Szkoła Ceramiczna kształciła w nowoczesny sposób oraz wspierała miejscowych garncarzy. Dzięki współpracy z nią bolesławieckie firmy Hugo i Ernsta Reinholdów, Roberta Burdacka, Juliusa Paula i Syna, Carla Wernera oraz Alfreda Seifferta funkcjonujące do tej pory jako garncarnie, przekształciły się w nowoczesne zakłady produkcyjne i zaczęły wytwarzać wysokiej jakości naczynia.

Na wystawie można obejrzeć najlepsze wyroby tych wytwórni, ale przede wszystkim zobaczyć prace profesorów i uczniów Szkoły. Prezentują one szeroki przekrój form i dekoracji, odzwierciedlając awangardowe tendencje obowiązujące w sztuce tego czasu: począwszy od secesji i wpływu sztuki japońskiej przez art deco i modernizm, po obowiązujący po 1933 r. nawrót ku tradycjom ludowym. Uwagę zwraca szeroka paleta stosowanych szkliw: zaciekowych, krystalicznych, lustrowych, matowych czy tzw. „chińskich czerwieni”. Na ekspozycji prezentowane są wyroby zdobione techniką intarsji, natrysku, z malaturami naszkliwnymi i podszkliwnymi, złoceniami i dekorowane rożkiem. Wyroby te cieszyły się ogromnym uznaniem na całym świecie, importowano je na wszystkie kontynenty z wyjątkiem Antarktydy! Prezentowano je też na wielu wystawach, targach oraz konkursach w kraju, Europie oraz na terenie Stanów Zjednoczonych, gdzie zdobywały liczne nagrody i wyróżnienia.

Dla najmłodszych zwiedzających przygotowano ścieżkę pedagogiczną ze stanowiskami umożliwiającymi naukę poprzez zabawę. Wykorzystano nowoczesne, interaktywne formy ekspozycji, filmy, prezentacje multimedialne oraz gry.

Ekspozycji towarzyszy obszerna, ponad 350-stronicowa polsko-niemiecka publikacja prezentująca ponad 1500 eksponatów. Zawiera ona również teksty poświęcone działalności Szkoły Ceramicznej w Bolesławcu na przestrzeni lat oraz wpływowi tej instytucji na działalność miejscowych zakładów.

Wystawa prezentowana będzie w budynku Działu Historii Miasta bolesławieckiego muzeum przy ul. Kutuzowa od 18 maja do 30 czerwca br. Jest ona punktem kulminacyjnym programu naukowo-edukacyjnego „Wpływ bolesławieckiej zawodowej szkoły ceramicznej na rozwój środkowoeuropejskiej sztuki użytkowej w I poł. XX w.”, realizowanego wspólnie ze Schlesisches Museum zu Görlitz, pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Dolnośląskiego – Rafała Jurkowlańca, Konsula Generalnego Republiki Federalnej Niemiec we Wrocławiu – dr Gottfrieda Zeitza oraz Prezydenta Miasta Bolesławiec – Piotra Romana.

Ze względu na skalę przedsięwzięcia w jego organizację zaangażowało się kilkadziesiąt muzeów z kilku krajów europejskich: Badisches Landesmuseum, Karlsruhe; Bröhan-Museum, Berlin; Bundesheimatgruppe Bunzlau zu Siegburg; Germanisches Nationalmuseum, Nürnberg; Grassi-Museum für Angewandte Kunst, Leipzig; Haus Schlesien, Königswinter-Heisterbacherrott; Hetjens-Museum – Deutsches Keramikmuseum, Düsseldorf; Keramik-Museum Berlin; Keramik-Museum Bürgel; Keramikmuseum Westerwald, Höhr-Grenzhausen; Kulturhistorisches Museum Görlitz; Kunstgewerbemuseum, Staatliche Museen zu Berlin; Museo Internazionale delle Ceramiche in Faenza; Museum für Gebrauchskeramik, Neustadt-Mußbach; Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg; Muzeum Narodowe w Krakowie; Muzeum Narodowe w Warszawie; Muzeum Narodowe we Wrocławiu; Muzeum Zamkowe w Malborku; Ofen– und Keramikmuseum Velten; Staatliche Museen zu Berlin, Museum Europäischer Kulturen; Städtischen Museum Braunschweig; Stiftung Moritzburg, Kunstmuseum des Landes Sachsen-Anhalt, Halle (Saale).

W wystawie wzięli też udział kolekcjonerzy prywatni: Sabine Sahm (Rastal GmbH & Co. KG, Höhr-Grenzhausen), Tomasz Czerniawski (Bolesławiec), Bogusław Górecki (Wrocław), Peter Hesse (Wasbüttel), Andrzej Kaziuk (Osła), Holger Klein (Bad-Muskau), Christa Kretschmann (Hof), Stanisław Mazur (Bolesławiec), Norbert Mischok (Remagen), Friedrich Moll (Leutershausen), Piotr Nieratka (Nowogrodziec), Izabela Olszowy (Bolesławiec), Bolko Peltner (Höhr-Grenzhausen), Dietmar Plate (Peine), Andrzej Prusiecki (Zgorzelec), Adrian Rajczakowski (Dresden), Heinz-Joachim Theis (Berlin), Winfried Winnicke (Berlin), Elisabeth Zahn (Wachtberg-Berkum).

Program naukowo-edukacyjny jest częścią projektu „Nowoczesne Muzeum-atrakcyjna edukacja transgraniczna”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Polska-Saksonia 2007-2013.

Uprzejmie informujemy,

że w dniach 30-31 marca i 1 kwietnia 2024 r.

wszystkie nasze placówki są nieczynne

Skip to content