Zbliżające się święto Objawienia Pańskiego, zwane potocznie świętem Trzech Króli, to świetny moment, aby odwiedzić naszą wystawę czasową “Szopki bożonarodzeniowe ze zbiorów czeskich muzeów” i obejrzeć m.in. piękne, ręcznie wykonane figurki przedstawiające mędrców, którzy według tradycji chrześcijańskiej przybyli ze Wschodu do nowonarodzonego Jezusa. Warto zaznaczyć, że obraz tego pełnego symboliki wydarzenia przeszedł do dziś zauważalną ewolucję. W porównaniu z jedynym biblijnym opisem tego wątku (Ewangelia według św. Mateusza, rozdział 2, wersety 1-12) pojawiają się dosyć spore rozbieżności w stosunku do naszych obecnych wyobrażeń.
Czy przybysze byli królami?
W opisie św. Mateusza nie pojawia się słowo ”królowie”, które jednoznacznie kojarzy nam się ze sprawowaniem władzy. Według ewangelisty byli to “magoi”, którym w starożytnym świecie Wschodu znaczeniowo bliżej było do mędrców/uczonych niż władców. Słowo zawarte w przekazie św. Mateusza podkreśla odrębność kulturową i wyznaniową przybyszów.
Czy naprawdę było ich trzech?
Św. Mateusz nie podaje liczby mędrców, którzy przybyli do Jezusa. W opowieści pojawia się jednak informacja o trzech darach, stąd też wysnuto potem teorię o trzech darczyńcach.
Czy znamy ich imiona?
Raz jeszcze św. Mateusz może rozczarować co poniektórych tym, że nie podaje także imion przybyszów ze Wschodu. Popularni Kacper, Melchior i Baltazar pojawiają się w późniejszej tradycji. Także przedstawianie jednego z mędrców jako ciemnoskórego mężczyzny pojawia się dopiero w średniowieczu. Taki obraz pokłonu miał za zadanie podkreślić uniwersalizm władzy Syna Bożego nad światem.
Przypominamy, że jeszcze do połowy stycznia możecie podziwiać w sali wystaw czasowych Muzeum Ceramiki przepiękną wystawę prezentującą szopki, tradycyjnie wykonywane przed świętami na terenie Karkonoszy w XIX i na początku XX w. przez ludowych artystów czeskiego i niemieckiego pochodzenia.