logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

To co zostało zabrane, zostanie zwrócone
- Chi Onwordi

W miniony piątek zamieściliśmy posta na naszej stronie o jednej z uczestniczek jubileuszowej 60. edycji Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego w Bolesławcu – Barbarze Bednarowicz. Wraz z nią z ramienia Muzeum Ceramiki w Plenerze organizowanym przez @Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki udział wzięła Chi Onwordi. Artystka ta wygrała Fresh Talent na British Ceramic Biennale 2023 (Stoke-on-Trent, Anglia). W ramach którego odbyła rezydenturę w Bolesławcu i tym samym  stała się uczestnikiem Pleneru. W Centrum Dawnych Technik Garncarskich przez okres trzech tygodni pracowała nad swoim najnowszym projektem artystycznym.

 

Chi Onwordi jest artystką zajmującą się ceramiką i mediami mieszanymi. Mieszka w Stoke-on-Trent w Wielkiej Brytanii. Edukację artystyczną ukończyła na Uniwersytecie w Staffordshire. Jej odmienne kulturowo, nigeryjsko-szkockie pochodzenie w znacznej mierze wpłynęło na sposób postrzegania świata. Mowa tu nie tylko o doświadczaniu zderzenia kultur, ale także o przeciwstawności atmosfery wychowania – od dorastania w zatłoczonej metropolii Londynu po spędzanie wakacji w Szkocji, krainie zewsząd otoczonej dziką naturą. W związku z mobilnym trybem życia towarzyszyło jej  poczucie „braku zakotwiczenia” co wpłynęło też na to, że zaczęła gromadzić pamiątki z miejsc, które miała okazję odwiedzić. Stworzyła swoistego rodzaju katalog wzorów, form i tekstur – tych sztucznie wytworzonych przez człowieka i tych naturalnych z którymi poniekąd się identyfikowała. 

Artystka w swoim eksperymentatorskim procesie twórczym wykorzystuje złom i odpady, które chętnie łączy z ceramiką. Poprzez dekonstrukcję i ponowną konstrukcję elementów, zmienia ich pierwotną narrację, dając im nowe życie. Bada relacje między tym, co naturalne, a tym, co stworzone przez człowieka. W takim działaniu odnajduje równowagę i zrozumienie dla postępujących zmian, prowadzących do konkluzji, że to co zostało zabrane, zostanie zwrócone w nowej, innej formie. Prowadzona wiarą w siłę równowagi, czerpie inspiracje z krajobrazów i tekstur. Łączy te elementy razem by stworzyć wrażenie harmonii wokół swoich prac. Eksperymentowanie z różnorodnymi technikami, materią organiczną i odartymi z pierwotnej funkcji przedmiotami daje jej poczucie zrozumienia tego w jaki sposób materiały z których zostały stworzone poddają się manipulacji. Poprzez tego rodzaju zabiegi odkrywa dialog pomiędzy nimi, będący jednym z kluczowych elementem jej prac.

Poniżej zamieszczamy kilka kadrów z pobytu Chi w naszym Centrum. Zachęcamy także do obejrzenia krótkiej relacji Chi Onwordi z pobytu w Bolesławcu. 

Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Przejdź do treści