W miniony piątek zamieściliśmy posta na naszej stronie o jednej z uczestniczek jubileuszowej 60. edycji Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego w Bolesławcu – Barbarze Bednarowicz. Wraz z nią z ramienia Muzeum Ceramiki w Plenerze organizowanym przez @Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki udział wzięła Chi Onwordi. Artystka ta wygrała Fresh Talent na British Ceramic Biennale 2023 (Stoke-on-Trent, Anglia). W ramach którego odbyła rezydenturę w Bolesławcu i tym samym stała się uczestnikiem Pleneru. W Centrum Dawnych Technik Garncarskich przez okres trzech tygodni pracowała nad swoim najnowszym projektem artystycznym.
Chi Onwordi jest artystką zajmującą się ceramiką i mediami mieszanymi. Mieszka w Stoke-on-Trent w Wielkiej Brytanii. Edukację artystyczną ukończyła na Uniwersytecie w Staffordshire. Jej odmienne kulturowo, nigeryjsko-szkockie pochodzenie w znacznej mierze wpłynęło na sposób postrzegania świata. Mowa tu nie tylko o doświadczaniu zderzenia kultur, ale także o przeciwstawności atmosfery wychowania – od dorastania w zatłoczonej metropolii Londynu po spędzanie wakacji w Szkocji, krainie zewsząd otoczonej dziką naturą. W związku z mobilnym trybem życia towarzyszyło jej poczucie „braku zakotwiczenia” co wpłynęło też na to, że zaczęła gromadzić pamiątki z miejsc, które miała okazję odwiedzić. Stworzyła swoistego rodzaju katalog wzorów, form i tekstur – tych sztucznie wytworzonych przez człowieka i tych naturalnych z którymi poniekąd się identyfikowała.
Artystka w swoim eksperymentatorskim procesie twórczym wykorzystuje złom i odpady, które chętnie łączy z ceramiką. Poprzez dekonstrukcję i ponowną konstrukcję elementów, zmienia ich pierwotną narrację, dając im nowe życie. Bada relacje między tym, co naturalne, a tym, co stworzone przez człowieka. W takim działaniu odnajduje równowagę i zrozumienie dla postępujących zmian, prowadzących do konkluzji, że to co zostało zabrane, zostanie zwrócone w nowej, innej formie. Prowadzona wiarą w siłę równowagi, czerpie inspiracje z krajobrazów i tekstur. Łączy te elementy razem by stworzyć wrażenie harmonii wokół swoich prac. Eksperymentowanie z różnorodnymi technikami, materią organiczną i odartymi z pierwotnej funkcji przedmiotami daje jej poczucie zrozumienia tego w jaki sposób materiały z których zostały stworzone poddają się manipulacji. Poprzez tego rodzaju zabiegi odkrywa dialog pomiędzy nimi, będący jednym z kluczowych elementem jej prac.
Poniżej zamieszczamy kilka kadrów z pobytu Chi w naszym Centrum. Zachęcamy także do obejrzenia krótkiej relacji Chi Onwordi z pobytu w Bolesławcu.
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne