logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   bilety  |  kontakt | PL | CZ | EN

Stempelkiem i pędzlem malowane

Zofia Spychalska

Zofia Spychalska

„Ceramika Artystyczna”
Spółdzielnia Rękodzieła Artystycznego

Z wykształcenia technik technologii ceramiki technicznej i użytkowej. Kontakt z ceramiką miała od dziecka, ponieważ jej rodzice przez całe życie zawodowe związani byli z produkcją ceramiki. W 1989 r. podjęła pracę w „Ceramice Artystycznej” Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego, gdzie została przyjęta na odlewnię. Później wystartowała w pierwszym konkursowym naborze dekoratorek. Doceniono jej talent i przeniesiono do pracy w malarni produkcyjnej, a następnie w malarni unikatów. W latach 1997-2009 pracowała jako projektantka dekoracji. Obecnie nadzoruje jakość półfabrykatu dekorowanego jako mistrz kontroli jakości i rozliczenia produkcji.

Na początku drogi zawodowej odtwarzała dekoracje z elementami malowanymi pędzlem. Z czasem, wykorzystując umiejętności i doświadczenie zdobyte w trakcie powielania dekoracji unikatowych, podjęła pierwsze próby projektowania.

Przy tworzeniu dekoracji najczęściej wraca do zachowanych w pamięci ulubionych kwiatów, podziwianych w ogrodzie rodziców, na łąkach i w okolicach lasów, gdzie spędzała mnóstwo czasu jako dziecko i nastolatka. Nie bez znaczenia była również obecność w domu rodzinnym ilustrowanych książek, z których wyjątkowe rysunki i grafiki pamięta do dziś. Inspirację stanowiły również bliższe i dalsze podróże oraz poznawane w ich trakcie rośliny, detale architektoniczne czy rzemiosło artystyczne charakterystyczne dla poszczególnych regionów. Stanowią one doskonałą „bazę twórczą” dla projektanta dekoracji. Zapamiętane motywy powracają w postaci stylizowanych, przetworzonych i dostosowanych do ceramiki zdobin.

W trakcie projektowania najczęściej jako pierwszy pojawia się motyw wiodący, a potem do niego dopasowywane są elementy uzupełniające. Czasami pomysł na dekorację pojawia się w całości, wtedy pozostaje tylko przeniesienie wizji na rysunek. Projektując dekorację, należy zawsze uwzględnić kształt naczynia. Nieprzemyślane w tym zakresie projektowanie nieuchronnei kończy się fiaskiem. Dekoracja nie przetrwa wtedy „konfrontacji” z naczyniem o bardziej skomplikowanym kształcie.

Jako projektantka Z. Spychalska wykorzystywała zarówno pędzel, jak i stempel, bo dzięki temu połączeniu uzyskiwała ciekawszy efekt. Dekoracja stawała się bardziej dopracowana, trójwymiarowa. W swoich projektach stosowała efekt cienia, który daje wrażenie głębi (m.in. dekoracja U198).

Dużą satysfakcję w projektowaniu dawało Z. Spychalskiej poszukiwanie nowości. Wyzwaniem było wprowadzenie nowego motywu, np. nasturcji, który jako pierwsza przeniosła na bolesławiecką ceramikę i wykorzystała m.in. w unikatowej dekoracji U2721. Jako pierwsza zastosowała również stempelek, który położony równo, jeden obok drugiego dawał jednolity wzór, przywodzący na myśl drukarskie projekty tapet. Przykład może stanowić ciemnozielona dekoracja składająca się z drobnej, stylizowanej wici roślinnej – 695Q.

Z. Spychalska projektuje zarówno dekoracje wielobarwne, jak i monochromatyczne. Uwielbia kolor kobaltowy, którego zastosowanie w różnych odcieniach daje elegancki efekt. Wykorzystała go m.in. w dekoracji zaprojektowanej na konkurs, w wyniku którego została przyjęta do malarni unikatów – U202. Ma ona postać kobaltowej siatki ze stylizowanymi kwiatkami. Błękity pojawiają się również w dekoracji stempelkowej z motywami morskimi – 1016X, “tapetowej” – 778X oraz minimalistycznej z pojedynczymi stylizowanymi kwiatkami – 1299X.

Z. Spychalska zaprojektowała również dekoracje inspirowane naturą, bazujące głównie na odcieniach błękitu i kobaltu. Należy do nich prezentowana przez wiele lat w kanale telesprzedażowym QVC dekoracja U2957, wzorowana na zachowanym w pamiętniku rysunku taty oraz kolejne dekoracje produkcyjne (1010X) i unikatowe (U1397). Projektantka stworzyła również wielobarwne dekoracje kwiatowe, np. z żółtymi kwiatami – U897, czy niebieskimi i czerwonymi kwiatami – U1739.

Spod jej ręki wyszła również minimalistyczna, kobaltowo-żółta dekoracja 215, ciesząca się szczególnym zainteresowaniem klientów z Japonii. Prezentowano ją na Targach Rzemiosła Artystycznego w Wiedniu oraz jako jedną z kilkunastu zamieszczono w albumie wydanym z okazji jubileuszu 50-lecia spółdzielni zatytułowanym „Bolesławiecka «Ceramika Artystyczna» 1950-2000”. Projektantka stworzyła również kolorowe dekoracje dla dzieci z motywem samochodzików (1121X) i myszek (1125X).

Swoją pasję artystyczną realizuje, fotografując, utrwalając w ten sposób kolejne podróże. Jedna z jej fotografii, przedstawiająca weneckiego gondoliera, została wykorzystana w celach reklamowych przez biuro podróży. Uwielbia kwiaty, które sadzi, uprawia i pielęgnuje. Docenia szczególnie uprawiane w Polsce od dawna gatunki kwiatów, np. piwonie, margerytki i irysy.

Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Skip to content