Z wykształcenia technik technologii ceramiki technicznej i użytkowej. Kontakt z ceramiką miała od dziecka, ponieważ jej rodzice przez całe życie zawodowe związani byli z produkcją ceramiki. W 1989 r. podjęła pracę w „Ceramice Artystycznej” Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego, gdzie została przyjęta na odlewnię. Później wystartowała w pierwszym konkursowym naborze dekoratorek. Doceniono jej talent i przeniesiono do pracy w malarni produkcyjnej, a następnie w malarni unikatów. W latach 1997-2009 pracowała jako projektantka dekoracji. Obecnie nadzoruje jakość półfabrykatu dekorowanego jako mistrz kontroli jakości i rozliczenia produkcji.
Na początku drogi zawodowej odtwarzała dekoracje z elementami malowanymi pędzlem. Z czasem, wykorzystując umiejętności i doświadczenie zdobyte w trakcie powielania dekoracji unikatowych, podjęła pierwsze próby projektowania.
Przy tworzeniu dekoracji najczęściej wraca do zachowanych w pamięci ulubionych kwiatów, podziwianych w ogrodzie rodziców, na łąkach i w okolicach lasów, gdzie spędzała mnóstwo czasu jako dziecko i nastolatka. Nie bez znaczenia była również obecność w domu rodzinnym ilustrowanych książek, z których wyjątkowe rysunki i grafiki pamięta do dziś. Inspirację stanowiły również bliższe i dalsze podróże oraz poznawane w ich trakcie rośliny, detale architektoniczne czy rzemiosło artystyczne charakterystyczne dla poszczególnych regionów. Stanowią one doskonałą „bazę twórczą” dla projektanta dekoracji. Zapamiętane motywy powracają w postaci stylizowanych, przetworzonych i dostosowanych do ceramiki zdobin.
W trakcie projektowania najczęściej jako pierwszy pojawia się motyw wiodący, a potem do niego dopasowywane są elementy uzupełniające. Czasami pomysł na dekorację pojawia się w całości, wtedy pozostaje tylko przeniesienie wizji na rysunek. Projektując dekorację, należy zawsze uwzględnić kształt naczynia. Nieprzemyślane w tym zakresie projektowanie nieuchronnei kończy się fiaskiem. Dekoracja nie przetrwa wtedy „konfrontacji” z naczyniem o bardziej skomplikowanym kształcie.
Jako projektantka Z. Spychalska wykorzystywała zarówno pędzel, jak i stempel, bo dzięki temu połączeniu uzyskiwała ciekawszy efekt. Dekoracja stawała się bardziej dopracowana, trójwymiarowa. W swoich projektach stosowała efekt cienia, który daje wrażenie głębi (m.in. dekoracja U198).
Dużą satysfakcję w projektowaniu dawało Z. Spychalskiej poszukiwanie nowości. Wyzwaniem było wprowadzenie nowego motywu, np. nasturcji, który jako pierwsza przeniosła na bolesławiecką ceramikę i wykorzystała m.in. w unikatowej dekoracji U2721. Jako pierwsza zastosowała również stempelek, który położony równo, jeden obok drugiego dawał jednolity wzór, przywodzący na myśl drukarskie projekty tapet. Przykład może stanowić ciemnozielona dekoracja składająca się z drobnej, stylizowanej wici roślinnej – 695Q.
Z. Spychalska projektuje zarówno dekoracje wielobarwne, jak i monochromatyczne. Uwielbia kolor kobaltowy, którego zastosowanie w różnych odcieniach daje elegancki efekt. Wykorzystała go m.in. w dekoracji zaprojektowanej na konkurs, w wyniku którego została przyjęta do malarni unikatów – U202. Ma ona postać kobaltowej siatki ze stylizowanymi kwiatkami. Błękity pojawiają się również w dekoracji stempelkowej z motywami morskimi – 1016X, “tapetowej” – 778X oraz minimalistycznej z pojedynczymi stylizowanymi kwiatkami – 1299X.
Z. Spychalska zaprojektowała również dekoracje inspirowane naturą, bazujące głównie na odcieniach błękitu i kobaltu. Należy do nich prezentowana przez wiele lat w kanale telesprzedażowym QVC dekoracja U2957, wzorowana na zachowanym w pamiętniku rysunku taty oraz kolejne dekoracje produkcyjne (1010X) i unikatowe (U1397). Projektantka stworzyła również wielobarwne dekoracje kwiatowe, np. z żółtymi kwiatami – U897, czy niebieskimi i czerwonymi kwiatami – U1739.
Spod jej ręki wyszła również minimalistyczna, kobaltowo-żółta dekoracja 215, ciesząca się szczególnym zainteresowaniem klientów z Japonii. Prezentowano ją na Targach Rzemiosła Artystycznego w Wiedniu oraz jako jedną z kilkunastu zamieszczono w albumie wydanym z okazji jubileuszu 50-lecia spółdzielni zatytułowanym „Bolesławiecka «Ceramika Artystyczna» 1950-2000”. Projektantka stworzyła również kolorowe dekoracje dla dzieci z motywem samochodzików (1121X) i myszek (1125X).
Swoją pasję artystyczną realizuje, fotografując, utrwalając w ten sposób kolejne podróże. Jedna z jej fotografii, przedstawiająca weneckiego gondoliera, została wykorzystana w celach reklamowych przez biuro podróży. Uwielbia kwiaty, które sadzi, uprawia i pielęgnuje. Docenia szczególnie uprawiane w Polsce od dawna gatunki kwiatów, np. piwonie, margerytki i irysy.
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne