Do Bolesławca po raz pierwszy przyjechała w 2009 r. na 45. Międzynarodowy Plener Ceramiczno-Rzeźbiarski (przez kolejne dwa lata pełniła funkcję jego komisarza). W tym okresie trafiła do Manufaktury w Bolesławcu Sp. z o.o. sp. k. (do 2022 r. Fabryka Naczyń Kamionkowych Manufaktura Sp. J. Smoleński i Zwierz), z którą zawodowo związała się w 2011 r. Początkowo zatrudniona na stanowisku plastyka, w 2013 r. objęła funkcję projektanta. Z czasem powierzono jej etat głównego projektanta, a obecnie pełni funkcję dyrektora artystycznego. Odpowiada nie tylko za wzornictwo Manufaktury – koordynuje współpracę działów oraz dba o promocję produktów, ściśle współpracując z działem sprzedaży.
M. Gazur jest absolwentką Wydziału Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta – dyplom uzyskała w 2006 r. w I Pracowni Projektowania Ceramiki Użytkowej prowadzonej przez prof. Lidię Kupczyńską-Jankowiak. W latach 2005-2006 studiowała również na University of Wolverhampton (Wlk. Brytania) na Wydziale Ceramiki (2006) i na Wydziale Komunikacji Graficznej (2005-2006). W 2010 r. ukończyła również studia podyplomowe „Projektowanie wzornicze w zarządzaniu rozwojem nowego produktu” realizowane przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. W 2022 r. obroniła pracę doktorską „Wokół stołu. Wpływ tradycyjnych technik wytwarzania na współczesne formy użytkowe” (promotor dr hab. prof. ASP Joanna Teper) na wrocławskiej ASP, gdzie również sama wykłada graficzne techniki prezentacji i zarządzanie produktem (Katedra Działań Interdyscyplinarnych w Ceramice i Szkle).
Była pierwszym artystą-ceramikiem zaproszonym przez Manufakturę do współpracy. Jeszcze jako zewnętrzny współpracownik w 2011 r., zaprojektowała dla zakładu zestaw śniadaniowy. Opracowała zarówno formy poszczególnych naczyń, jak i dekorację. Do zestawu bazującego na kształcie kwadratu zaproponowała prosty wzór, odsłaniający powierzchnię, który jednak się nie przyjął. Zestaw form produkowany był w klasycznej dekoracji w drobne kropeczki.
Obecnie M. Gazur pracuje głównie konceptualnie, co wymaga jednak wcześniejszego „oswojenia tworzywa”, ponieważ doświadczenie jest niezbędne do tego aby projektować efektywnie. W trakcie pracy w zakładzie M. Gazur poznała ograniczenia, jakie ze sobą niesie produkcja kamionki. Nauczyła się szacunku dla specyfiki jej produkcji, a samą znajomość funkcjonowania poszczególnych działów zakładu uważa za kluczowy element wiedzy. Utożsamia się ze swoją pracą. Koncentruje się na aktualnych projektach, zależy jej na ludziach i środowisku, w którym funkcjonuje.
Nie poszukuje inspiracji. Pomysły przychodzą do niej same i powoli krystalizują się, aż do przyjęcia ostatecznego kształtu. Bywa, że przez miesiąc do głowy nie przychodzi nic nowego, aż nagle ciekawy pomysł pojawia się o czwartej nad ranem. Bez względu na porę dnia i nocy, artystka skrupulatnie je notuje. W swojej pracy najbardziej lubi moment, gdy po pracy kreatywnej nad opracowaniem projektu, przychodzi czas jego „materializacji”, kiedy zespół pracowników nadaje mu ostateczny kształt. Na cały proces składają się konsultacje z technologiem, modelarzem, dekoratorkami, ponieważ potrzebne jest wzajemne zaufanie między ludźmi zaangażowanymi w realizację produkcji. Pozwala to łamać stereotypy, schematy, nie tylko w zakresie wzornictwa, ale i produkcyjne. Aby utrzymać się i stale być na topie, należy ciężko i konsekwentnie pracować, obserwować rynek oraz sondować potrzeby klientów.
Projektując kolejne formy naczyń i eksperymentując z dekoracjami M. Gazur współtworzy tożsamość firmy. Świadomie nawiązuje do lokalnego dziedzictwa, jednak stara się pokazać nowe oblicze tradycji. Odwołując się do charakterystycznego dla Bolesławca kobaltu wprowadziła kolekcje „Blue Line – Tradition” (2016 r.) i „Blue Line – Modern” (2016 r.). Pierwsza bazowała na tradycyjnych motywach kółek i kropek. W drugiej M. Gazur wykorzystała zmultiplikowane geometryczne stempelki, zestawiając je z szerokimi kobaltowymi pasmami malowanymi pędzlem. Kolekcja „Modern” w 2016 r. otrzymała wyróżnienie „must have” podczas Łódź Design Festival.
Na fali popularności wzornictwa vintage zaproponowała kolekcję „Lata 60-te” w 2014 r. Jej pierwsza odsłona bazowała na czworobocznych stempelkach w kolorach kobaltu, brązu i zieleni pokrywających całe powierzchnie naczyń. W nowszej odsłonie M. Gazur wykorzystała zmultiplikowany motyw rombu w kobalcie z czerwonym akcentem, od którego seria wzięła nazwę „Karo” (2020 r.). Zestaw którego formy i dekorację stworzyła M. Gazur, nagrodzono tytułem „must have” podczas Łódź Design Festival. Na bazie jednego z najbardziej rozpoznawalnych wzorów Manufaktury autorstwa D. Poremskiej (DPLC) składającego się z pasm zmutiplikowanych kwiatowych stempli stworzyła kolekcję serii wzorów składających się na kolekcję „Blue Line – Wedding” (2016 r.), w której wielobarwność wzoru DPLC sprowadzono do delikatnych, chłodnych odcieni błękitu, kobaltu i bieli. Skomponowała również kolekcję łazienkową „Water Line” 2017 r., z dekoracją nawiązującą do kropelek wody spływających po powierzchni naczyń.
Odważnie sięga po kolejne kolory łamiąc stereotypy i udowadniając, że czerwień czy zieleń również doskonale korespondują z bolesławiecką ceramiką, bo przecież Bolesławiec to nie tylko kobaltowe kropki, a feeria barwnych szkliw i kalejdoskop dekoracji. I z tej różnorodności stara się twórczo korzystać. Zaprojektowała naczynia pokryte wielobarwną wiosenną łąką o zróżnicowanych motywach, które można dowolnie zestawiać i miksować. Serię produkowaną od 2017 r. opatrzono nazwą „Flower Line”. W monochromatycznej kolekcji „Roses” (2018 r.) M. Gazur wykorzystała kilka kształtów stempli w kształcie róży nanoszone na naczynia w różnych konfiguracjach, czasami łączonych z czerwonymi szerokimi pasmami tworzącymi ramy dla subtelnego kwiatowego wzoru. Kolekcja „Flower –Line Roses” została wybrana do prezentacji w Alei Trendów podczas Targów Ambiente 2019 we Frankfurcie, gdzie otrzymała wyróżnienie „Trends Solutions”. Hitem okazała się również najnowsza kolekcja produkowana w kilku odcieniach zieleni, nawiązująca do roślinności lasów tropikalnych „Forest Line” (2022 r.). Na wspomnienie zasługuje limitowana awangardowa dekoracja stworzona z okazji 30-lecia istnienia zakładu „Touch Line”, będąca artystycznym zapisem historii „serca” Manufaktury – malarni. Kolekcja 100 zestawów pokryta kobaltowymi kropkami wykonanymi palcami dekoratorów podkreśla rzemieślniczy charakter wykonywanych w Manufakturze dekoracji.
M. Gazur zajmuje się nie tylko ceramiką. Dla Huty Szkła Kryształowego “Julia” z Piechowic w 2021 r. zaprojektowała kolekcję HopOnTop. Był to kolejny projekt zrealizowany w kooperacji z hutą, po szeroko komentowanym i entuzjastycznie przyjętym projekcie “Polski Stół”, którego M. Gazur była inicjatorką i współautorką. Powstały wtedy trzy zestawy naczyń łączące po mistrzowsku kamionkę, porcelanę i szkło powstałe w dolnośląskich wytwórniach: bolesławieckiej “Manufakturze”, “Porcelanie Krzysztof” w Wałbrzychu i Hucie Szkła Kryształowego “Julia” w Piechowicach. Wchodzący w skład tej kolekcji zestaw śniadaniowy nr 1 został wyróżniony znakiem “must have” na Łodź Design Festival w 2015 r.
M. Gazur odpowiada również za powstanie kolekcji dywanów (2022 r.), które nawiązują wzorami i kolorystyką do tradycyjnych kobaltowych pawich oczek. Obok działalności projektowej M. Gazur wielokrotnie była kuratorką wystaw poświęconych szkłu i ceramice, jak choćby „Akord”, „Kółko/Kropka/Kreska”, czy „On The Table”.
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne