Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   kontakt | PL | CZ | EN

Stempelkiem i pędzlem malowane

Danuta Poremska

Danuta Poremska

Manufaktura w Bolesławcu

Z Manufakturą w Bolesławcu (do 2022 r. Fabryka Naczyń Kamionkowych Manufaktura) była związana zawodowo od początku istnienia zakładu. W latach 1992-2004 pracowała w malarni jako zdobnik ceramiki. Była pierwszą malarką zatrudnioną w zakładzie. Brała czynny udział w kreowaniu wzornictwa firmy. Nie tylko wycinała stemple i projektowała wzory, ale również przyuczała kolejne malarki, tworząc dział malarni. Przez lata prowadziła kursy dla przyszłych zdobników ceramiki zlecone przez Powiatowy Urząd Pracy, a także szkolenia wewnątrzzakładowe. Zarażała entuzjazmem, chętnie dzieliła się swoim doświadczeniem. Przez cały okres pracy zawodowej służyła pomocą mniej doświadczonym pracownikom.

Jej projekty były ponadczasowe – klasyczne wzory, powstałe ponad dwie dekady temu, nadal cieszą się niesłabnącą popularnością. Zaprojektowane przez D. Poremską dekoracje są różnorodne, od nawiązujących do tradycyjnych miejscowych dekorów przez stylizowane motywy kwiatowe po nowoczesne wzory graficzne. W swoich projektach stosowała głównie stemple, pędzlami uzupełniając tylko detale. Nie stroniła od charakterystycznego dla bolesławieckiej ceramiki kobaltu, zestawiając go z innymi intensywnymi barwami, co doskonale sprawdziło się w przypadku dekoracji kwiatowych, które zajmują szczególne miejsce w dorobku D. Poremskiej.

D. Poremska jest autorką jednego z najbardziej rozpoznawalnych wzorów bolesławieckiej Manufaktury – DPLC, łączącego wielobarwną dekorację kwiatową zestawioną z pasmami zmutiplikowanych stempli w kształcie kwiatków. Dekoracja ta stała się kanwą serii wzorów składających się na kolekcję Blue Wedding, w której wielobarwność wzoru DPLC sprowadzono do delikatnych, chłodnych odcieni błękitu, kobaltu i bieli.

W dekoracji 00RU D. Poremska pasmo stylizowanej dekoracji roślinnej, umieszczonej w górnej części naczynia, zestawiła z drobnymi kropeczkami pokrywającymi pozostałą powierzchnię. Przyciągające wzrok główne pasmo dekoracyjne w zestawieniu z subtelnym tłem D. Poremska zastosowała również w dekoracji MAKI, w której wianek z kwiatów polnych zestawiono z pojedynczymi drobnymi kobaltowymi kwiatkami. Dodatkowo w obydwu wzorach krawędzie naczyń i uchwyty podkreślono kobaltową wstęgą, która stanowi wyraźną ramę dla dekoracji. Z kolei dekoracja P321 składa się z festonów czerwonych kwiatków, zestawionych z ażurowymi kobaltowymi stempelkami tworzącymi oczka, w które wpisano zielone listki.

W rozbudowanej dekoracji P260 szerokie pasmo złożone z różnokolorowych kwiatów i listków skontrastowano z gęstymi kobaltowymi stempelkami. Również we wzorze P232 pasmo dekoracyjne z pojedynczymi czerwonymi kwiatkami zostało zestawione z szerokim pasmem gęstych stempli. D. Poremska stworzyła ponadto serię wzorów z motywami rustykalnymi, jak np. dekoracja P319, w której pomiędzy drobne szare kwiatki wplotła motyw kogutów, czy dekoracja P324, w której wprowadziła motyw zajączków. W dekoracji P322 z kolei pojawia się motyw gąsek zestawiony ze swobodnie rozmieszczonymi kwiatkami pokrywającymi całą powierzchnię naczyń.

Projektantka ma na koncie także delikatną, nowoczesną dekorację DPGJ z ukwieconymi gałązkami. Wzór ten, swobodnie oplatający naczynia, idealnie “dostosowuje się” do każdej formy. Interesujący jest również wzór LISZ, w którym D. Poremska wykorzystała zmultiplikowany motyw pojedynczej ulistnionej gałązki swobodnie rozmieszczony na powierzchni naczyń. Projektantka skomponowała również graficzną, monochromatyczną dekorację MAGM, składającą się z nieregularnych kółeczek i kropek rozłożonych na całej powierzchni naczynia z wyraźnym zagęszczeniem stempelków w górnej jego partii.

D. Poremska pracowała w bolesławieckiej Manufakturze, kiedy ta z niewielkiej rodzinnej firmy przeistaczała się w nowoczesny zakład produkcyjny. Stworzone przez nią dekoracje są chętnie zamawiane przez klientów z całego świata. We wspomnieniach współpracowników pozostaje niezwykle kompetentną, pracowitą i pomocną osobą, zawsze gotową dzielić się swoim doświadczeniem. Pomimo pokaźnego dorobku utalentowana autorka hitowego wzoru DPLC pozostaje nieustająco niezwykle skromną osobą.

Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Skip to content