Johann Gottlieb Joppe zapisał się na trwałe w historii naszego miasta jako autor Wielkiego Garnca, który uważany był za największy na świecie i przez ponad 190 lat stanowił symbol bolesławieckiego rzemiosła ceramicznego. Do dziś zachował się obelisk tego słynnego mistrza garncarskiego, prezentowany w muzealnym lapidarium po przeniesieniu go z cmentarza ewangelickiego przy ul. Garncarskiej.
Nagrobek powstał w dwóch fazach: w 1788 i 1816 r. Część główna osadzona jest na cokole w kształcie graniastosłupa, na którym wykuto herb bolesławieckiego cechu garncarzy – naczynie z kwiatami stojące na kole garncarskim. W górnej partii nagrobka na jednym z boków znajduje się obszerna inskrypcja poświęcona J.G. Joppemu, w której podano informacje o jego życiu oraz parametry Wielkiego Garnca. Na drugim boku obelisku wyryto inskrypcję z cytatem z drugiego Listu Św. Pawła do Tymoteusza, a na trzecim pierwszą strofę protestanckiej pieśni religijnej „Wiem, za kim podąża moja wiara” autorstwa C.C. Sturma. Na cokole krótką wzmianką upamiętniono również syna Johanna Gottlieba – mistrza garncarskiego Ernsta Benjamina Joppego (ur. 02.02.1771 r., zm. w 1816 r.).
J.G. Joppe urodził się 29.03.1723 r. w protestanckiej rodzinie Christiana Gottlieba i Dorothei Elisy Utt. Z rodzinnego Muskau do Bolesławca przybył w 1751 r. Po zdaniu egzaminu mistrzowskiego i otrzymaniu praw mieszczańskich osiedlił się na Dolnym Przedmieściu (Görlitzerstrasse, obecnie ul. Zgorzelecka). Tam, w 1753 r., wykonał Wielki Garniec. Był dwukrotnie żonaty. Z pierwszą żoną Anną Christine Scholzin doczekał się dwanaściorga dzieci (sześcioro zmarło w wieku dziecięcym). W 1784 r. Johann Gottlieb ożenił się po raz drugi z Charlotte Regine Triebel. Z drugiego związku miał jedną córkę. Zmarł dnia 23.01.1788 r.
Lapidarium w muzealnym parku założono wkrótce po otwarciu Muzeum Miejskiego w Bolesławcu w 1911 r. Na terenie miejskich plant wzdłuż średniowiecznych murów miejskich zaczęto gromadzić zabytki kamieniarskie z Bolesławca i okolic. Po otwarciu Muzeum Ceramiki w 1953 r. do lapidarium trafiały kolejne eksponaty. W większości są to epitafia i tablice nagrobkowe z cmentarza ewangelickiego przy ul. Garncarskiej i cmentarza przy ul. Ptasiej. Eksponaty z lapidarium w l. 2017-2018 poddane zostały kompleksowej konserwacji i na nowo posadowione pośród zieleni w muzealnym ogrodzie.