logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   kontakt | PL | CZ | EN

Mateusz Grobelny

Ekspozycja prac

Wraz z wystawą czasową „Rzemiosło w kolorze” prezentowane są prace M. Grobelnego, który współpracuje z bolesławiecką Manufakturą. Autor bazując na materiałach i technologii wykorzystywanych na co dzień w zakładzie od 2020 r. tworzy przy użyciu koła garncarskiego naczynia z cyklu „Baltic ceramics”, a od 2022 r. pracuje nad kolejną serią zatytułowaną „Ocean ceramics”, obejmującą formy z rysunkami morskich stworzeń, w tonacji błękitów i kobaltów, o różnym nasyceniu barw, osiągniętym dzięki nanoszeniu farby przy użyciu natrysku.

Artysta urodził się w Paczkowie w 1980 r. W 2008 r. pod okiem profesorów Przemysława Lasaka i Jana Drzewieckiego ukończył studia na kierunku wzornictwo ceramiki na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Jest artystą ceramikiem, rzeźbiarzem i malarzem. Specjalizuje się w tworzeniu unikatowej ceramiki utrwalanej w piecach opalanych drewnem. Studia miały znaczący wpływ na jego wrażliwość artystyczną, ale w codziennej pracy przydają mu się także dwa zdobyte wcześniej zawody: technik budownictwa i technik odzieżowy o specjalności projektant – stylista.

Gościom Bolesławieckiego Święta Ceramiki i innych festiwali znany jest przede wszystkim jako autor monumentalnych pieców – rzeźb plenerowych z cyklu „Akwarium Ognia”, które każdorazowo przybierają odmienną formę. Proces ich powstawania nasuwa skojarzenia z projektowaniem architektury, jak i odzieży. Wymaga jednocześnie ogromnych umiejętności technicznych. Wszystko zaczyna się od przygotowanego na papierze szkicu, którego wcielenie w życie, grupie kierowanych przez artystę ochotników, zajmuje nawet kilka tygodni. Pierwszym krokiem jest wymurowanie paleniska, nad którym następnie wznosi się konstrukcję ze spawanych stalowych prętów. Szkielet pokrywany jest następnie matami krzemowymi, które przepuszczają światło, zapewniając podczas wypału niezwykłe wrażenia wizualne.

Nieco odmienne, choć równie interesujące, doznania artystyczne wywołuje cykl projektów „Wraki Wygasłych Dusz”, w którym ścianki pieców wznoszone są z ułożonych warstwowo płytek szklanych, które topią się pod wpływem rosnącej temperatury. Niektóre piece konstruowane są w taki sposób, aby w trakcie wypału można je było otworzyć, co sprawia, że wypał zamienia się w rodzaj teatru, fascynującego performansu bardzo mocno oddziałującego na wyobraźnię widzów. Wypalana w takich piecach ceramika zawsze jest nieprzewidywalna i unikatowa, gdyż niezależnie od wiedzy i doświadczenia twórców, w jej powstawaniu znaczną rolę odgrywa przypadek. W 2009 r. M. Grobelny otrzymał grant na realizację autorskiego projektu Mobilnego Pieca Ceramicznego opalanego drewnem, który zaprezentowano w szesnastu miejscach w Europie przy okazji spotkań artystycznych. W 2017 r. artysta podjął trudną próbę wykonania zgodnie ze sztuką garncarską dzbana o rekordowej wysokości czterech i pół metra oraz utrwalenia go w piecu opalanym drewnem.

Na co dzień M. Grobelny zajmuje się tworzeniem oryginalnej toczonej na kole garncarskim ceramiki unikatowej w formie rzeźb, jak i ceramiki użytkowej i dekoracyjnej. Jest również autorem czterech obiektów ceramicznych ustawionych na bolesławieckim rynku. W twórczości inspirują go różnorodność struktur, kobiecość i natura, wysoko ceni również wyzwania technologiczne. Radość tworzenia nierzadko zamienia się w walkę z oporem materii. Jednak wszystko wynagradza świadomość kreowania nowej rzeczywistości, budowania czegoś nowego.

Artysta ma na koncie liczne nagrody i wystawy indywidualne. W latach 2010–2020 prowadził autorską pracownię ceramiczno-rzeźbiarską w Bolesławieckim Ośrodku Kultury – Międzynarodowym Centrum Ceramiki. W 2018 r. był kuratorem nietuzinkowej wystawy „Polak Artysta Ceramik. Triennale Bolesławiec” prezentowanej w kilku punktach miasta. W tym samym roku zaprojektował, współpracował przy realizacji i nadzorował wykonanie bolesławieckiego pomnika z okazji 100-lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości. W latach 2013–2019 pełnił funkcję komisarza Międzynarodowych Plenerów Ceramiczno-Rzeźbiarskich w Bolesławcu.

Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Skip to content