Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   kontakt | PL | CZ | EN

Magdalena Gazur

Bolesławieckie środowisko artystyczne – Magdalena Gazur

To ludzie są niewyczerpanym źródłem moich inspiracji. Przyglądam im się, słucham, podpytuję, a emocje, które mi w ten sposób przekazują, staram się oddać w moich ceramicznych wzorach. Nie oglądam się za siebie, szukam świeżości, niepowtarzalności. I to właśnie odnajduję w ręcznie wykonywanej ceramice. Jest bowiem materią zaskakującą, nieprzewidywalną i niepokorną.
Magdalena Gazur

Post z cyklu „Bolesławieckie środowisko artystyczne” został przygotowany w ramach projektu „Bolesławiec – 30 lat samorządu” realizowanego przez Muzeum Ceramiki i Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki

Magdalena Gazur jest absolwentką Wydziału Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta – dyplom uzyskała w 2006 r. w I Pracowni Projektowania Ceramiki Użytkowej prowadzonej przez prof. Lidię Kupczyńską-Jankowiak. W latach 2005-2006 studiowała również na University of Wolverhampton (Wlk. Brytania) na Wydziale Ceramiki (2006) i na Wydziale Komunikacji Graficznej (2005-2006). W 2010 roku ukończyła studia podyplomowe “Projektowanie wzornicze w zarządzaniu rozwojem nowego produktu” realizowane przez Instytutu Wzornictwa Przemysłowego we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Od 2013 pracuje w Fabryce Naczyń Kamionkowych “Manufaktura” w Bolesławcu jako główny projektant i członek zespołu odpowiedzialnego za budowanie marki zakładu.

Chociaż po studiach została asystentem w pracowni projektowania ceramiki użytkowej na wrocławskiej ASP, nie zamierzała poświęcić się projektowaniu form przemysłowych. Do Bolesławca po raz pierwszy zawitała w 2009 r. jako uczestniczka 45. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego. W latach 2010-2011 pełniła funkcję komisarza tego pleneru. Podczas plenerów często gościła w “Manufakturze”, dzięki czemu właściciele zakładu dostrzegli jej talent i zaproponowali współpracę. Wkrótce, jeszcze jako projektant zewnętrzny, stworzyła pierwszy zestaw śniadaniowy, który spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem. W efekcie zaproponowano jej stałe zatrudnienie. Od tamtej pory zaprojektowała już kilka wyjątkowych kolekcji łączących poszukiwanie nowych kierunków rozwoju produktu z tradycją ceramiki bolesławieckiej. Największym sentymentem darzy pierwszą z nich, zatytułowaną “Lata 60.”, nie ukrywa bowiem, że pozostaje pod ogromnym wpływem polskiego wzornictwa przemysłowego lat 60. i 70. XX w.

Magdalena Gazur jest również inicjatorką i współautorką projektu “Polski Stół”, w ramach którego trzech dolnośląskich producentów: bolesławiecka “Manufaktura”, “Porcelana Krzysztof” z Wałbrzycha i Huta Szkła Kryształowego “Julia” z Piechowic wspólnie stworzyły trzy zestawy naczyń łączące kamionkę, porcelanę i szkło. Wchodzący w skład tej kolekcji zestaw śniadaniowy nr 1 został wyróżniony znakiem “must have” na Łodź Design Festival w 2016 r.

Za bardzo ważne i najtrudniejsze w swojej pracy uważa przyglądanie się zachowaniom ludzkim przy stole i przekładanie ich w procesie projektowym na formy i kształty. Wtedy dopiero dostrzega, jak wiele jeszcze musi się nauczyć. I choć ma świadomość, że wysiłek projektanta często jest niedostrzegalny dla zwykłego użytkownika, nie zraża się tym, ponieważ w swojej pracy kieruje się mottem: “najlepszy design to taki, którego nie widać”.

Magdalena Gazur pracuje także jako wykładowca w Katedrze Działań Interdyscyplinarnych w Ceramice i Szkle na wrocławskiej ASP. Równolegle zajmuje się grafiką komputerową i działalnością wystawienniczą. Jest kuratorką wielu wystaw poświęconych współczesnemu wzornictwu przemysłowemu. Zaprojektowane przez nią kolekcje naczyń znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

WAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA

2005 Wystawa zbiorowa ”New Designers”, Londyn (Wlk. Brytania)

2007 Wyróżnienie w konkursie na gadżet promujący Wrocław

Wystawa zbiorowa “New Faces – New Work”, The Gallery at Bevere, Worcester (Wlk. Brytania)

2007/2008 Wystawa Wolverhampton Society of Artists, Art Gallery, Wolverhampton (Wlk. Brytania)

2008 Wyróżnienie w konkursie rzeźbiarskim “Identyfikacja miejsca”

Wyróżnienie w konkursie na zagospodarowanie przestrzeni bulwaru Xawerego Dunikowskiego we Wrocławiu

2009 Wystawa zbiorowa “Wrocławski Design”, Łódź – Braunschweig (Niemcy)

Wystawa zbiorowa “Design- Antydesign”, Muzeum Architektury, Wrocław

IV Bienal Internacional de Cerámica “Ciudad de Talavera”, Talavera de la Reina (Hiszpania)

Wystawa zbiorowa “non objective”, Łódź Design Festival

Wystawa poplenerowa 45. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego, Bolesławiecki Ośrodek Kultury, Bolesławiec

2010 Międzynarodowa Wystawa Ceramiczna “European Ceramic Context”, Bornholm

Wystawa poplenerowa 45. Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego, Galeria Arsenał, Wrocław

2011 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za projekt “Biżuteria miejska”

Nagroda firmy Rosenthal za zestaw talerzy “Stempel” na targach Arena Design w Poznaniu

Nagroda w konkursie na najlepsze opakowanie roku “Perła wśród opakowań” w kategorii Free Style, na targach Art of Packaging w Poznaniu

2013 Wyróżnienie “must have” dla kolekcji “Modern” zaprojektowanej dla Fabryki Naczyń Kamionkowych “Manufaktura” w Bolesławcu, Łódź Design Festival

2015 Wyróżnienie “must have” dla zestawu śniadaniowego zaprojektowanego w ramach kolekcji “Polski Stół”, Łódź Design Festival

2018 Wystawa „Nowe wzornictwo w ceramice bolesławieckiej” – prezentacja kolekcji “Flower Line – Roses”, Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki, Bolesławiec

Wystawa “Polish Culture Trip 2018” – prezentacja kolekcji “Flower Line – Roses” i “Lata 60.”, Gdańsk , Poznań, Szczecin

“Noc z Designem” – prezentacja kolekcji “Flower Line – Roses”, Galeria Wnętrz “Domar”, Wrocław

Wystawa “Kółko/Kropka/Kreska” – kurator wystawy, prezentacja kolekcji “Flower Line – Roses”, Łódź Design Festival

2019 Wyróżnienie dla kolekcji “Flower Line – Roses” na Międzynarodowych Targach “Trends Solutions” we Frankfurcie

Kurator wystawy “Plemienność”, “Noc z Designem”, Galeria Wnętrz “Domar”, Wrocław

Kurator wystawy/projektu “On the Table”, Łódź Design Festival

Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Skip to content