logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   bilety  |  kontakt | PL | CZ | EN

Katarzyna Rott

Bolesławieckie środowisko artystyczne – Katarzyna Rott

Jestem prawdziwie zakochana w malowaniu moich [obrazów] olejnych, nawet jeśli nie maluję zbyt często, powiedziałabym, że hobbistycznie. To dziesiątki (a w mojej głowie setki) niedokończonych płócien, których nie oceniam przez poprawność, poziom artystyczny czy jakość. To obrazy z konkretnej przestrzeni i granicy snu, są po prostu moje (lub mam do nich dostęp).
Katarzyna Rott

Post z cyklu „Bolesławieckie środowisko artystyczne” został przygotowany w ramach projektu „Bolesławiec – 30 lat samorządu” realizowanego przez Muzeum Ceramiki i Bolesławiecki Ośrodek Kultury – Międzynarodowe Centrum Ceramiki

Katarzyna Rott urodziła się i wychowała w Bolesławcu. Po studiach wyemigrowała do Wielkiej Brytanii, skąd wraca do Polski przy okazji rozmaitych projektów artystycznych. Z wykształcenia jest plastykiem szkła artystycznego (Liceum Sztuk Plastycznych w Jeleniej Górze), fotografem (Policealne Studium Zawodowe – Zespół Szkół Rzemiosł Artystycznych im. S. Wyspiańskiego w Jeleniej Górze) i pedagogiem sztuki (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), ale tworzy w wielu różnorodnych technikach. Jest współzałożycielką zespołu twórczego Silverclock, a od 2011 r. prowadzi również pod tą nazwą pracownię artystyczną, funkcjonującą wcześniej jako studio fotograficzne. W jej działalności można wyróżnić pięć głównych obszarów zainteresowań:

Kostiumografia

W Wielkiej Brytanii wykonywała indywidualne stroje na festiwal muzyki gotyckiej w Whitby i festiwal steampunkowy w Lincoln. W Polsce projektowała i wykonywała kostiumy na potrzeby konwentów gier fabularnych, a także teatru wyobraźni (LARP).

We wrześniu 2013 roku rozpoczęła współpracę z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Najpierw jako asystent kostiumografa uczestniczyła w przygotowaniu inscenizacji baletu komicznego “Don Kichot” Ludwiga Aloisa Minkusa. W lutym 2015 roku zadebiutowała na scenie kameralnej kostiumami do widowiska baletowego “Pupa” opartego na twórczości Witolda Gombrowicza, w którym wykorzystano także animacje jej autorstwa.

Kolejnymi znaczącymi wyzwaniami było zaprojektowanie kostiumów do spektakli dla najmłodszych widzów: widowiska ”Calliya” według Hansa Christiana Andersena i baletu “Karnawał zwierząt” z muzyką Camille’a Saint-Saënsa. Od listopada 2020 roku pracuje nad kostiumami do nowego spektaklu baletowego “Don Kichot” dla Opery na Zamku w Szczecinie. Jest to najbardziej złożone pod względem charakteru i liczby kostiumów przedsięwzięcie w jej dotychczasowej karierze.

Kostiumy do spektakli projektowane przez Katarzynę Rott opierają się w dużej mierze na zamyśle odziania “ciała w ciało” w sposób prosty i kompletnie transformujący, bez ograniczania tancerzom i akrobatom możliwości swobodnego ruchu. Ich charakterystyczną cechą jest malarskie traktowanie materiałów, które są zdobione ręcznie lub z wykorzystaniem specjalnie zaprojektowanych, drukowanych wzorów.

Ilustracja i sztuki pokrewne

Równolegle do kostiumografii zajmuje się tworzeniem ilustracji do książek artystycznych, m.in. zbioru baśni “Ryba, która stała się Ptakiem”. Opracowała także koncepcję wizualną powieści fantastycznej “Żelazny Miś i Bieżnikowany Kot w poszukiwaniu Srebrnozegaru”, której jest współautorką.

Ponadto artystka zajmuje się liternictwem w pełnym tego słowa znaczeniu, projektowaniem graficznym, gdzie – podobnie jak w wypadku ilustracji – łączy techniki tradycyjne i cyfrowe. Środki wyrazu, których używa, decydują o ostatecznym kształcie i stylu powstających prac w równym stopniu co ich tematyka.

Skóroplastyka - leatherwork

W 2017 roku Katarzyna Rott zaczyna wykorzystywać jako tworzywo artystyczne skórę naturalną. Projektuje i ręcznie wykonuje autorskie kolekcje biżuterii, akcesoria użytkowe i dodatki kostiumowe na zlecenia indywidualne. W grudniu 2019 roku otrzymała imienny certyfikat uprawniający do używania znaku jakości Polskie Rękodzieło/Polish Handmade w kategorii “leatherworking”.

Malarstwo olejne na płótnie

W tej tradycyjnej technice artystka tworzy od 2006 roku. Od tamtej pory pracuje nad dwoma koegzystującymi i przenikającymi się seriami: “Architektoniczne” i ” Druga strona lustra”. Stale powiększająca się kolekcja obrazów obejmuje płótna różnych rozmiarów – od malutkich (20 x 15 cm) po gigantyczne (tryptyk 210 x 510 cm).

Wszystkie są “powidokami wyobraźni”. To hybryda półabstrakcji, surrealizmu i kubizmu syntetycznego, która może nawiązywać do rzeczywistych form, choć niekoniecznie. Najważniejsza jest struktura, przewodnia tonacja kolorystyczna, wielopłaszczyznowość kątów widzenia, uproszczone formy na płaskim, ciężkim tle. To próba uchwycenia ogromnej, stale zmieniającej się przestrzeni, która wizualizuje się poprzez połamaną strukturę form architektonicznych.

Grawerunek na szkle

Swoją przygodę z tym bezbarwnym tworzywem rozpoczęła jeszcze w Liceum Plastycznym. Było to jedno z zagadnień, które należało poznać w ramach podstawy programowej. Nie skończyło się jednak na wykonaniu kilku zadań na zajęciach praktycznych, lecz rozwinęło w technikę, którą przez długi czas doskonaliła na setkach obiektów.

Z czasem jej największą pasją stała się grawerka z wolnej ręki – bez szkicu, bez szablonu, jedynie z zalążkiem pomysłu – sztuka odręcznego rytu szkła, której główną ideą jest linia tworząca mleczno-przejrzysty świat, pełen linearnych tworów, smoczych ryb i form przestrzennych, wyczarowany na powierzchni szkła lub lustra.

Zapraszamy do bliższego zapoznania się z twórczością Katarzyny Rott i zespołu Silverclock

Silverclock

Silverclock Costumes & Leatherworks

Uprzejmie informujemy,

że w dniach 30-31 marca i 1 kwietnia 2024 r.

wszystkie nasze placówki są nieczynne

Skip to content