Do najsłynniejszych i najbardziej poszukiwanych przez kolekcjonerów i muzea na całym świecie należą bolesławieckie naczynia z XVIII w. Są one bardzo charakterystyczne – pokryte brązowym szkliwem i zdobione dekoracją plastyczną (tzw. nakładkami) o jasnej barwie.
Te reprezentacyjne wyroby znajdują się w zbiorach największych muzeów europejskich gromadzących eksponaty z zakresu sztuki i rzemiosła artystycznego, m.in. londyńskiego Victoria and Albert Museum (Muzeum Wiktorii i Alberta), norymberskiego Germanisches Nationalmuseum (Germańskie Muzeum Narodowe) czy Uměleckoprůmyslovégo museum v Praze (Muzeum Sztuki Dekoracyjnej w Pradze). O ile obecność bolesławieckich naczyń pośród europejskich zbiorów ceramiki nie dziwi, to ich obecność w odległej Australii stanowi ewenement. Wyprodukowany w Bolesławcu w 1767 r. dzbanek zdobiony misternymi nakładkami znajduje się w zbiorach Queen Victoria Museum and Art Gallery (Muzeum i Galeria Sztuki Królowej Wiktorii) w Launceston (Tasmania).
Tego typu zdobione naczynia zdobyły największą popularność w XVIII w. Około połowy stulecia zaczęto malować nakładki „na zimno”, a także używać złoceń. Dekoracje wykonane tą techniką przedstawiały różnorodne motywy ikonograficzne, m.in. Adama i Ewę pod Drzewem Poznania Dobrego i Złego (herb bolesławieckiego cechu garncarzy), motyw Agnus Dei (Baranka Bożego), św. Jana Nepomucena, Krucyfiks i grupę Ukrzyżowania, cesarski herb Habsburgów, a także herby Królestwa Prus, Księstwa Saksonii i miasta Bolesławiec. Naczynia toczone były na kole, a plastyczne nakładki wytwarzano w formach – początkowo drewnianych, później ceramicznych. Każde z powstałych wówczas naczyń jest unikatem.
Bolesławieckie naczynia zdobione nakładkami można zobaczyć w zdigitalizowanych zbiorach udostępnionych przez:
Victoria and Albert Museum – link do strony
Germanisches Nationalmuseum – link do strony