Z okazji Europejskiej Nocy Muzeów zaprosiliśmy bolesławian na nocne zwiedzanie pałacu Pücklera, opuszczonego zabytkowego budynku przy ul. Zgorzeleckiej, który w najbliższych latach zostanie zaadaptowany na nową siedzibę Muzeum Ceramiki.
Wybrane pomieszczenia zamieniliśmy w kapsuły czasu przybliżające najważniejsze momenty z historii obiektu, a także koncepcję jego przebudowy.
Na wejściu zwiedzający otrzymywali ulotkę z krótkim opisem wszystkich atrakcji, a u kierowniczki Reni mogli zakupić w promocyjnej cenie nasze najnowsze publikacje: „Przedwojenny obraz Bolesławca w zbiorach muzeów i archiwów” i „Ceramika bolesławiecka w kolekcjach muzealnych.
Pierwszym punktem na trasie zwiedzania była sala dawnego zajazdu, który stał w tym miejscu do początku XIX w. Zamiast jadła i napojów karczmarz Tadeusz serwował opowieści o dawnych czasach, a zawodowy gracz w kości Darek zapraszał wszystkich śmiałków do rozegrania przynajmniej jednej partyjki.
W latach 70. XIX w. w pałacu zamieszkał Franz Hatzfeld zu Trachenberg, wielki miłośnik muzyki i koni. W swojej rezydencji organizował wyjątkowe koncerty dla lokalnej śmietanki towarzyskiej, a w przyległym parku wybudował ujeżdżalnię oraz tor jeździecki dla koni. Na jego cześć w jednym z pomieszczeń urządzono salonik muzyczny, w którym mistrz instrumentów dawnych Michał grał do tańca i pomagał w opanowaniu kroków walca.
Za płóciennym labiryntem ukryliśmy gabinet Samsona Wollera, właściciela zakładów włókienniczych „Concordia”. Od 1880 r. pałac służył mu za tymczasowy dom i biuro w trakcie licznych podróży w interesach. W jego imieniu prezes Adam opowiadał o historii firmy i szukał wspólników do realizacji nowych przedsięwzięć.
Tuż obok młodsza bibliotekarka Dorota wypisywała zwiedzającym karty czytelnicze, przystawiała pamiątkowe pieczęcie w muzealnych publikacjach i rozdawała okolicznościowe naklejki. Wskazywała również drogę do mieszkania, w którym wychował się Oskar Herbert Müller – znawca i krytyk literatury, miłośnik teatru, a przede wszystkim kierownik biblioteki działającej w pałacu w latach 20. XX w. Tam o jego burzliwym dzieciństwie opowiadał kamerdyner Jacek.
Po drodze do mieszkania Müllera można było zatrzymać się na chwilę wytchnienia w czarodziejskim parku Eduarda Petzolda, słynnego projektanta terenów zielonych, któremu sławę przyniósł park krajobrazowy w Bad Muskau/Łęknicy. Tutaj ogrodnik Jarosław wyjaśniał, gdzie w Bolesławcu można zobaczyć drzewa posadzone według planów Petzolda.
Za czasów PRL w pałacu swoją siedzibę miało Bolesławieckie Przedsiębiorstwo Budowlane, dlatego w dawnej stołówce pojawił się sekretariat, w którym pani Ania, popijając herbatkę, przy dźwiękach motywujących pieśni z epoki sporządzała w pocie czoła Niezwykle Ważne Sprawozdanie dla dyrekcji, bardzo starając się, by nie pomylić osobokilometrów z roboczogodzinami. Po złożeniu wniosku na druku 3B/DP/1982-ag można było otrzymać u niej zaświadczenie ZWC/8adxkv/30038-IND/ celem pobrania deputatu węglowego.
Na końcu trasy na zwiedzających czekał gabinet jasnowidzów, madame Barbary i monsieur Michela, którzy przy pomocy magicznej szklanej kuli odpowiadali na wszystkie pytania dotyczące przyszłości pałacu. Niezadowoleni mogli składać wnioski, skargi i zażalenia do pryncypałki Anny.
Ponadto w ramach Nocy Muzeów przez całą sobotę można było zwiedzać bezpłatnie dwie wystawy czasowe:
W Dziale Historii Miasta była to wystawa „Goci – znad Bałtyku nad Morze Czarne” prezentująca dzieje i kulturę materialną jednego z największych plemion germańskich.
W Dziale Ceramiki przypomnieliśmy sylwetkę Bronisława Romanowskiego, ceramika, który w historii naszego miasta zapisał się jako twórca unikatowych figurek ludzi, zwierząt i diabłów, a także scenek rodzajowych, reprezentujących typową sztukę ludową.
Muzeum Ceramiki
składa serdeczne podziękowania
wszystkim osobom i instytucjom,
bez których pomocy i życzliwości
nie udałoby się zrealizować zwiedzania pałacu:
za udostępnienie obiektu:
firmie Lindner Polska Sp. z o.o. i Gminie Miejskiej Bolesławiec
za wsparcie na etapie przygotowań:
Zygmuntowi Brusile, Danucie Maślickiej, Dariuszowi Ratajowi, Andrzejowi Świderskiemu, kierownikowi Archiwum Państwowego we Wrocławiu Oddział w Bolesławcu Adamowi Banieckiemu, pracownikom Urzędu Miasta Bolesławiec: Agnieszce Gergont, Krzysztofowi Hewakowi, Dariuszowi Rutynie i Robertowi Rzepnickiemu, dyrektorowi Młodzieżowego Domu Kultury im. Stanisława Wyspiańskiego w Bolesławcu Dariuszowi Uścińskiemu, Katarzynie Sas, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej – Centrum Wiedzy w Bolesławcu Annie Idkowiak, dyrektorowi Bolesławieckiego Ośrodka Kultury – Międzynarodowego Centrum Ceramiki Kornelowi Filipowiczowi, dyrektorowi Teatru im. H. Modrzejewskiej w Legnicy Jackowi Głombowi
za pomoc w obsłudze wydarzenia:
Adamowi Faltynowi, Dariuszowi Gołębiewskiemu, Oliwii Gorczycy, Przemysławowi Kani, Angelice i Amelii Staniewskim, Dorocie Strzelczyk oraz Radosławowi Szwedzie