logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   bilety  |  kontakt | PL | CZ | EN

Stempelkiem i pędzlem malowane

Barbara Fidelus

Barbara Fidelus

„Ceramika Artystyczna”
Spółdzielnia Rękodzieła Artystycznego

W 1983 r. ukończyła szkołę zawodową w Bolesławcu na kierunku zdobnik ceramiki, a następnie, w 1987 r. – technikum ceramiczne w Krotoszynie ze specjalizacją technolog ceramiki. Jak wspomina, obie szkoły przygotowały ją do zawodu kompleksowo. Uczniów zapoznawano z całym procesem produkcyjnym, uczono modelowania, począwszy od drobnych przedmiotów, jak np. guziki, po samodzielnie zaprojektowane figurki. W obu szkołach poznała różne techniki dekoracji: malowanie podszkliwne i naszkliwne, a także technikę kalki. Zajęcia obejmowały również procesy powstawania ceramiki budowlanej i laboratoryjnej. Uczniowie uczestniczyli w praktykach organizowanych nie tylko w bolesławieckich zakładach ceramicznych, ale także w Chodzieży (porcelana) i Lęborku (ceramika budowlana).

B. Fidelus całe swoje życie zawodowe związała z „Ceramiką Artystyczną” Spółdzielnią Rękodzieła Artystycznego, w której pracuje od 1988 r., początkowo na stanowisku czyszczenia wyrobów, a od 1994 r. jako projektantka dekoracji. W okresie gdy zaczynała pracę w zakładzie, w produkcji dominowały trzy dekoracje stempelkowe bazujące na wzornictwie wyrobów przedwojennych. Stemple robiono z bardzo drogiej gąbki morskiej, która ma charakterystyczną strukturę dającą podczas malowania ciekawe, niepowtarzalne efekty. Wiele zależało od właściwości gąbki z danej partii. Były takie, które nadawały się na stemple i bardzo ładnie „pracowały”, ale były i takie, które robiły się miękkie, puchły i nie nadawały się do produkcji stempli.

Projektanci zaczynali od prostych wzorów, by z czasem tworzyć coraz bogatsze i bardziej skomplikowane dekoracje. Jednocześnie poszerzano też gamę kolorystyczną kompozycji. Jak wspomina B. Fidelus, „chcieliśmy tworzyć coś nowego”. Podczas projektowania trzeba było uwzględniać preferencje i gust klienta. Projektantka podkreśla, że ceramika bolesławiecka z jednej strony nadal czerpie z tradycji, ale z drugiej daje autorom zdobin nieograniczone możliwości rozwoju. Obok stonowanych i minimalistycznych wzorów powstają bogate, rozbudowane dekoracje.

B. Fidelus uważa, że inspiracją może stać się każdy przedmiot, czasami jest to wzór firanki w oknie, innym razem fantazyjna dekoracja płytki na podłodze, a nawet przypadkowo zestawione stemple. Projektowanie zaczyna od wymyślenia kształtów stempli, na bazie których budowana jest kompozycja. Lubi łączyć stempelki z malaturą wykonaną pędzelkiem, dzięki czemu uzyskuje ciekawsze i bogatsze efekty. W jej projektach przeważają dekoracje roślinne, ale stosuje też wzory geometryczne. Tworzy zarówno dekoracje wielobarwne, jak i monochromatyczne, a wybór tonacji kolorystycznej zależy od koncepcji kompozycji, a także nastroju.

Niektóre z jej kompozycji gęsto pokrywają powierzchnię naczyń, dając mocny, intensywny efekt. W tej grupie można znaleźć motyw różyczek (U3886), kwiatków (U624, U3666, U3877, U1923), ornamenty w subtelnych, jasnych odcieniach błękitu i zieleni (1204X), a czasami gęsto zakomponowane klasyczne zdobiny stempelkowe (905X). Nieco swobodniejszą kompozycją wyróżniają się dekoracje z dominującym motywem kwiatów – ostróżek i zawilców w ciepłej kolorystyce żółci i czerwieni (U3547, U4307) oraz motywem jagód kamczackich w chłodnej błękitno-zielonej tonacji (U626).

Odmiennie prezentują się dekoracje złożone z pasm ornamentów stempelkowych i delikatnych wzorów roślinnych umieszczonych na białym tle (U1192, 1898X, U90), spośród których wyróżniają się harmonijne kompozycje w tonacji błękitnej (U89) oraz asymetrycznie zakomponowany motyw kwiatowy (U3198). Klasyczny pod względem kolorystycznym (błękitno-zielony) jest też bożonarodzeniowych zestaw naczyń dekorowanych pasmem stempelków połączonym z motywem choinek i gwiazdek (U75). Jeszcze inną grupę stanowią dekoracje, w których projektantka wyraźnie podkreśla zdobinami krawędzie naczyń, a na pozostałej przestrzeni swobodnie rozmieszcza pojedyncze wzory stempli (342X, 1366X) bądź zabawne elementy, takie jak np. parasolki (U109). Ciekawą propozycją jest też dekoracja stanowiąca swoisty dyskurs nowoczesności z tradycją, w której projektantka łączy klasyczny stempelek z modernistycznym motywem kółka, kontrastowo zestawiając odcienie błękitu i czerwieni (460X).

Naczynia z dekoracjami autorstwa B. Fidelus były pokazywane podczas Dni Projektantów w sklepie firmowym spółdzielni „STYL”, a także na następujących wystawach zbiorowych i prezentacjach:

2006-2011 prezentacja i sprzedaż naczyń kamionkowych w TV QVC, The Zanger Company (Stany Zjednoczone)

2002 wystawa „Projektanci «Ceramiki Artystycznej»”, Muzeum Ceramiki, Bolesławiec

1995 wystawa w Galerii „Impresja”, Piaseczno

Uprzejmie informujemy,

że w dniach 30-31 marca i 1 kwietnia 2024 r.

wszystkie nasze placówki są nieczynne

Skip to content