logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   kontakt | PL | CZ | EN

Stempelkiem i pędzlem malowane

Barbara Fidelus

Barbara Fidelus

„Ceramika Artystyczna”
Spółdzielnia Rękodzieła Artystycznego

W 1983 r. ukończyła szkołę zawodową w Bolesławcu na kierunku zdobnik ceramiki, a następnie, w 1987 r. – technikum ceramiczne w Krotoszynie ze specjalizacją technolog ceramiki. Jak wspomina, obie szkoły przygotowały ją do zawodu kompleksowo. Uczniów zapoznawano z całym procesem produkcyjnym, uczono modelowania, począwszy od drobnych przedmiotów, jak np. guziki, po samodzielnie zaprojektowane figurki. W obu szkołach poznała różne techniki dekoracji: malowanie podszkliwne i naszkliwne, a także technikę kalki. Zajęcia obejmowały również procesy powstawania ceramiki budowlanej i laboratoryjnej. Uczniowie uczestniczyli w praktykach organizowanych nie tylko w bolesławieckich zakładach ceramicznych, ale także w Chodzieży (porcelana) i Lęborku (ceramika budowlana).

B. Fidelus całe swoje życie zawodowe związała z „Ceramiką Artystyczną” Spółdzielnią Rękodzieła Artystycznego, w której pracuje od 1988 r., początkowo na stanowisku czyszczenia wyrobów, a od 1994 r. jako projektantka dekoracji. W okresie gdy zaczynała pracę w zakładzie, w produkcji dominowały trzy dekoracje stempelkowe bazujące na wzornictwie wyrobów przedwojennych. Stemple robiono z bardzo drogiej gąbki morskiej, która ma charakterystyczną strukturę dającą podczas malowania ciekawe, niepowtarzalne efekty. Wiele zależało od właściwości gąbki z danej partii. Były takie, które nadawały się na stemple i bardzo ładnie „pracowały”, ale były i takie, które robiły się miękkie, puchły i nie nadawały się do produkcji stempli.

Projektanci zaczynali od prostych wzorów, by z czasem tworzyć coraz bogatsze i bardziej skomplikowane dekoracje. Jednocześnie poszerzano też gamę kolorystyczną kompozycji. Jak wspomina B. Fidelus, „chcieliśmy tworzyć coś nowego”. Podczas projektowania trzeba było uwzględniać preferencje i gust klienta. Projektantka podkreśla, że ceramika bolesławiecka z jednej strony nadal czerpie z tradycji, ale z drugiej daje autorom zdobin nieograniczone możliwości rozwoju. Obok stonowanych i minimalistycznych wzorów powstają bogate, rozbudowane dekoracje.

B. Fidelus uważa, że inspiracją może stać się każdy przedmiot, czasami jest to wzór firanki w oknie, innym razem fantazyjna dekoracja płytki na podłodze, a nawet przypadkowo zestawione stemple. Projektowanie zaczyna od wymyślenia kształtów stempli, na bazie których budowana jest kompozycja. Lubi łączyć stempelki z malaturą wykonaną pędzelkiem, dzięki czemu uzyskuje ciekawsze i bogatsze efekty. W jej projektach przeważają dekoracje roślinne, ale stosuje też wzory geometryczne. Tworzy zarówno dekoracje wielobarwne, jak i monochromatyczne, a wybór tonacji kolorystycznej zależy od koncepcji kompozycji, a także nastroju.

Niektóre z jej kompozycji gęsto pokrywają powierzchnię naczyń, dając mocny, intensywny efekt. W tej grupie można znaleźć motyw różyczek (U3886), kwiatków (U624, U3666, U3877, U1923), ornamenty w subtelnych, jasnych odcieniach błękitu i zieleni (1204X), a czasami gęsto zakomponowane klasyczne zdobiny stempelkowe (905X). Nieco swobodniejszą kompozycją wyróżniają się dekoracje z dominującym motywem kwiatów – ostróżek i zawilców w ciepłej kolorystyce żółci i czerwieni (U3547, U4307) oraz motywem jagód kamczackich w chłodnej błękitno-zielonej tonacji (U626).

Odmiennie prezentują się dekoracje złożone z pasm ornamentów stempelkowych i delikatnych wzorów roślinnych umieszczonych na białym tle (U1192, 1898X, U90), spośród których wyróżniają się harmonijne kompozycje w tonacji błękitnej (U89) oraz asymetrycznie zakomponowany motyw kwiatowy (U3198). Klasyczny pod względem kolorystycznym (błękitno-zielony) jest też bożonarodzeniowych zestaw naczyń dekorowanych pasmem stempelków połączonym z motywem choinek i gwiazdek (U75). Jeszcze inną grupę stanowią dekoracje, w których projektantka wyraźnie podkreśla zdobinami krawędzie naczyń, a na pozostałej przestrzeni swobodnie rozmieszcza pojedyncze wzory stempli (342X, 1366X) bądź zabawne elementy, takie jak np. parasolki (U109). Ciekawą propozycją jest też dekoracja stanowiąca swoisty dyskurs nowoczesności z tradycją, w której projektantka łączy klasyczny stempelek z modernistycznym motywem kółka, kontrastowo zestawiając odcienie błękitu i czerwieni (460X).

Naczynia z dekoracjami autorstwa B. Fidelus były pokazywane podczas Dni Projektantów w sklepie firmowym spółdzielni „STYL”, a także na następujących wystawach zbiorowych i prezentacjach:

2006-2011 prezentacja i sprzedaż naczyń kamionkowych w TV QVC, The Zanger Company (Stany Zjednoczone)

2002 wystawa „Projektanci «Ceramiki Artystycznej»”, Muzeum Ceramiki, Bolesławiec

1995 wystawa w Galerii „Impresja”, Piaseczno

Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Skip to content