logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   kontakt | PL | CZ | EN

Barbara Bednarowicz - pasja tworzenia wynika z potrzeby wyrażania myśli

Artystka-rzeźbiarka urodzona w Bolesławcu. Od najmłodszych lat interesowała się sztuką, poznała i doświadczyła wielu dziedzin aktywności twórczej. Ostatecznie, swoją  drogę zawodową związała z rzeźbą i to na niej koncentruje obecnie swoją uwagę. Medium to wykorzystuje w umiejętny sposób, wyznaje zasadę, że istotą sztuki nie jest tworzenie “rzeczy ładnych” lecz wydobycie i podkreślenie ekspresji, sprawienie, by dzieło “przemówiło” do widzów. 

Swoją edukację artystyczną w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych zwieńczyła dyplomem „Sztuka, jako przestrzeń kontaktu”, w którym opisała akt twórczy jako język komunikacji na wielu płaszczyznach. W ramach dyplomu artystka stworzyła dwumetrowej wielkości figurę ludzką, ukazaną w siedzącej pozie, którą umieściła w szklanym kubiku. Postać, wykonana z materiałów organicznych, podlegała procesowi starzenia i degradacji. Zamysłem rzeźbiarki było ukazanie kruchości życia, nieuniknionej, ludzkiej przemijalności. Pomysłowość artystki  i oryginalność ujęcia tematu została zauważona i wyróżniona w 2012 roku „Złotym dłutem”- nagrodą przyznawaną na Wydziale Rzeźby za najlepszy dyplom roku oraz stypendium artystycznym im. Adama i Ireny Gawlikowskich. 

Całkiem niedawno artystka miała okazję uczestniczyć w 60. Międzynarodowym Plenerze Ceramiczno – Rzeźbiarskim w Bolesławcu, podczas którego stworzyła  instalację rzeźbiarską zrealizowaną w glinie. Przez okres intensywnych 3 tygodni tworzyła opartą na kontrastach realizację  „Gry wojenne”, której tytuł nawiązuje do cyklu rzeźb Magdaleny Abakanowicz powstałych w latach dziewięćdziesiątych XX w. Abakanowicz  odwołując się do przeżyć okresu II wojny światowej, poruszała w swoich pracach ważny temat wojennej traumy i ludzkiej bezradności w obliczu tragedii. Barbara Bednarowicz również nawiązuje do tych samych emocji, których nabywamy  przez nieustający, silny lęk o przyszłość. Jak sama mówi w kontekście sytuacji, o której opowiada jej praca ”… chcemy tylko być bezpieczni, chcemy wychować w spokoju nasze dzieci… ”. Pomimo iż prace obu artystek dzieli prawie 30 lat, problem wydaje się być ponadczasowy i wciąż aktualny, choć osadzony w innych realiach i innym czasie. Instalacja składa się z dwóch elementów: syntetycznej formy przypominającej rakietę bądź pocisk (glina szamotowa, tlenki, szkliwo, metal, kalkomania) oraz kolorowej  łąki kwietnej, będącej tłem dla głównego tematu przedstawienia (barwiona kamionka, szkliwo). Skontrastowane elementy obrazują świat, w którym brak poczucia bezpieczeństwa, strach i poczucie realnego zagrożenia spotykają się z pięknem i ulotnością życia. Ten złożony obraz mimo wszystko napełnia otuchą i  daje nadzieję na lepsze jutro. 

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć,  które po części odkryją przed Wami piękno form powstałych podczas Pleneru w zaciszu Centrum Dawnych Technik Garncarskich. A jeżeli chcecie poznać artystyczny światopogląd artystki zapraszamy do zapoznania się z materiałem filmowym „Rozmowy o sztuce” przygotowanym przez Muzeum Ceramiki.  

Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Skip to content