logo projektu interreg cz_pl
Strona internetowa wykonana w ramach projektu nr CZ.11.4.120/0.0/0.0/15_006/0000086 pn „Bolesławiec-Vrchlabí – aktywna transgraniczna współpraca muzeów”, dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020.

   bilety  |  kontakt | PL | CZ | EN

Andrzej Pytliński

Andrzej Pytliński – miłośnik technik szlachetnych

Bolesławieckie środowisko fotograficzne

Początki

Andrzej Pytliński urodził się w 1933 r. w Żyrardowie. W 1957 r. ukończył Wydział Chemii na Politechnice Warszawskiej. Dysponował ogromną wiedzą dotyczącą procesów chemicznych, która w połączeniu z pasją fotograficzną pozwoliła mu stać się wybitnym specjalistą. W swojej pracy twórczej skupiał się głównie na dawnych, szlachetnych technikach fotograficznych, takich jak mokry kolodion, guma dwuchromianowa, cyjanotypia, światłodruk, przetłok bromolejowy czy karbon.

Jego pierwsze spotkanie z laboratorium fotograficznym miało miejsce podczas II wojny światowej, kiedy odwiedził konspiracyjną placówkę w Sochaczewie. Własną działalność związaną z fotografią rozpoczął w 1950 r., jako członek Polskiego Towarzystwa Fotograficznego.

W służbie fotografii

W latach 1960–1973 pełnił funkcję konsultanta do spraw fotografii w Ministerstwie Kultury i Sztuki. W roku 1964 brał udział w tworzeniu Wyższego Studium Fotografii przy Ministerstwie Kultury i Sztuki (MKiS), w którym był wykładowcą zagadnień technicznych fotografii w ośrodkach kształcenia w Warszawie i Jeleniej Górze przez cały okres funkcjonowania studium, tj. do 2012 r. W latach 70. na prośbę dyrektora Wojewódzkiego Domu Kultury w Jeleniej Górze zorganizował Jeleniogórską Wszechnicę Fotograficzną.

Do Bolesławca przeprowadził się w 1973 r., aby rozpocząć pracę przy projektowaniu i budowie Kopalni Surowców Mineralnych w Nowogrodźcu. Miał okazję poznać ten region jeszcze podczas studiów, kiedy pracował przy budowie Zakładów Chemicznych “Wizów”. Był wówczas także współwykonawcą dwóch plansz fotograficznych o wymiarach 6×8 m, które miały uświetnić otwarcie zakładu. Przy użyciu ówczesnych metod i dostępnych środków, było to niemałe wyzwanie.

Niedługo po przeprowadzce do Bolesławca A. Pytliński zorganizował pracownię fotograficzną w Bolesławieckim Ośrodku Kultury. Prowadził zajęcia również w innych pracowniach działających na terenie miasta, m.in.: ZKF „Konrad”, FKF „Polfa”, KF „Zapis” przy SM „Bolesławianka” oraz w Młodzieżowym Domu Kultury.

Jako specjalista-technolog procesów fotograficznych w roku 1975 zorganizował w KF „Chemik” Kurs Fotografii Barwnej. Był to cieszący się wśród bolesławian sporym zainteresowaniem cykl wykładów, dotyczących poszczególnych zagadnień związanych z fotografią: techniką, procesem tworzenia, obróbki i wywoływania zdjęć. W roku 1981 A. Pytliński uczestniczył w tworzeniu Bolesławieckiego Towarzystwa Fotograficznego. Był również komisarzem organizowanego początkowo przez BOK Przeglądu Fotografii Młodzieżowej. W latach 1988-1990 kierował Klubem Fotograficznym działającym przy SM „Bolesławianka”.

 

Osiągnięcia

W 1990 r. został członkiem Kapituły Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej. W roku 2004 brał udział w organizacji prestiżowych warsztatów w Myśliborzu, promujących zabytkowe techniki fotograficzne. Organizował również cykliczne spotkania w ramach Klubu Miłośników Dawnych Technik Fotograficznych, którego stał się sympatykiem. Wspierał działania Polskiej Szkoły Tradycyjnej Fotografii. W 2012 r. przeprowadził szereg warsztatów poświęconych fotografii piktorialnej w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

W 2011 r. za działalność i twórczość fotograficzną został wyróżniony przez Prezydenta Miasta Bolesławiec. W czerwcu 2017 r. Walny Zjazd Delegatów Związku Polskich Artystów Fotografików nadał mu godność członka honorowego ZPAF. Za swoją działalność otrzymał dwukrotnie odznakę „Zasłużony Działacz Kultury”, odznaczony został także medalem „Zasłużony dla Fotografii Polskiej”.

Zmarł w 2020 r. w wieku 87 lat w Bolesławcu.

wybrane wystawy i plenery

1982 Pierwszy Plener BTF, „Tatry ‘82”

2007 “Dylematy nowoczesnego piktorializmu polskiego”, Muzeum Regionalne w Chojnowie

2009 “Szlachetna inicjatywa”, Galeria Obok ZPAF, Pl. Zamkowy 8, Warszawa

2016 “Współczesny przegląd fotograficznych technik alternatywnych i archaicznych”, Stara Galeria ZPAF, Warszawa

Andrzej Pytliński był autorem licznych publikacji na temat fotografii, m.in:

  • Fotografia barwna w zespole amatorskim” (wspólnie z Witoldem Dederką), 1964, 1972,
  • O fotografowaniu prawie wszystko” (wspólnie z Witoldem Dederką i Feliksem Kanclerzem), 1968,
  • Przezrocza – technika i wykorzystanie”, 1971, 1985,
  • Zagadnienia techniczne fotografii (Konspekt wykładów na WSF: Część I. Optyka światła i oświetlenia, Część II. Optyka elementów i układów optycznych, Część III. Fototechnika, Część IV. Fotografia barwna), 2002-2012 

Andrzej Pytliński na żywo

Wywiad zrealizowany przez Muzeum Ceramiki w ramach cyklu “Historia życiem pisana”

Wywiad przeprowadzony przez Bernarda Łętowskiego w ramach cyklu “Fotogeniczny podcast”

Godziny otwarcia
w dni świąteczne
w maju 2024 r.

1 maja (środa)
Święto Pracy

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

3 maja (piątek)
Święto Konstytucji 3 maja

Muzeum Ceramiki

11.00-17.00

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

10.00-16.00

19 maja (niedziela)
Zielone Świątki

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

30 maja (czwartek)
Boże Ciało

Muzeum Ceramiki

nieczynne

Centrum Dawnych Technik Garncarskich

nieczynne

Punkt Informacji Turystycznej

nieczynne

Skip to content