Adrian pochodzi z Warty Bolesławieckiej, a Wioletta z Raciborowic. Obecnie mieszkają w Bolesławcu. Zakład Ceramika Bolesławiecka AC prowadzą wspólnie od początku 2022 r. Obecnie zatrudniają 6 osób. Adrian zajmuje się technologicznymi aspektami produkcji. Wioletta początkowo odpowiadała za wykonywanie dekoracji, obecnie zakład zatrudnia malarki, którym Wioletta oddała pole, a sama zajęła się sprzedażą i marketingiem. Prowadzi media społecznościowe firmy, sprzedaż w sklepie stacjonarnym oraz internetową.
Wioleta z wykształcenia jest technikiem żywienia, obecnie studiuje zarządzanie. Od dziecka lubiła rysować, szkicować, malować. Przerodziło się to w pasję kosmetyczną – wykonywała makijaże oraz pracowała jako stylistka paznokci. Adrian z zawodu jest technikiem mechanikiem. Zawsze marzył, aby prowadzić własną działalność. Decyzja, aby spróbować sił w zakładzie ceramicznym, zapadła spontanicznie. Latem 2021 r. Adrian trafił do podupadającego zakładu ceramicznego w Warcie Bolesławieckiej i przez kolejne pół roku wraz z ówczesnym właścicielem pracowali we dwójkę próbując podźwignąć zakład. Praca wciągnęła Adriana na tyle, że z zainteresowaniem zaczął obserwować kolejne etapy produkcji ceramiki. Po pół roku pracy, w styczniu 2022 r. odkupił zakład od dotychczasowego właściciela i rozpoczął własną produkcję. Dołączyły do niego mama Agnieszka i narzeczona Wioletta. We trójkę rozpoczęli nowy rozdział funkcjonowania zakładu. Adrian zajął się odlewniem, toczeniem, szkliwieniem i przeprowadzaniem wypałów ceramiki, a Wioletta w malarni tworzyła nowe wzory. Mama Agnieszka wspierała parę na każdym etapie produkcji. W lutym 2022 r. do Ceramiki Bolesławieckiej AC przyjęto dwie doświadczone malarki. W pięcioosobowym składzie zakład funkcjonował przez kolejne dwa lata. Niedawno do firmy przyjęto kolejne trzy osoby. Właścicielom zależy na utrzymaniu dobrej atmosfery w pracy i w takim duchu rozbudowują swoją firmę. Udoskonalili stanowiska pracy i starają się wprowadzać innowacyjne pomysły aby usprawnić funkcjonowanie zakładu. Posiadają szeroki wachlarz form odlewniczych. Jako cel stawiają sobie produkcję wysokiej jakości kamionki oraz wypracowanie charakterystycznego wzornictwa, opartego na lokalnej tradycji. Tworząc kolejne wzory bardzo dbają o to, żeby były oryginalne. Większość dekoracji zawiera motywy kwiatowe oraz np. owoców leśnych, ale w ofercie nie brakuje “klasyków”. W stałej ofercie katalogowej znajdują się zarówno wzory wielobarwne, jak i monochromatyczne.
Wioletta uczyła się dekorowania biskwitów metodą prób i błędów. Było to trudne zadanie, bo po poznaniu podstaw okazało się, że “wyczucie” stempli oraz mieszanie farb, to jedna kwestia, a komponowanie wzorów, tak aby dobrze układały się na różnym asortymencie wymaga uwagi, skupienia, wyobraźni, ale i wielu godzin spędzonych na praktycznym sprawdzaniu różnych rozwiązań. Wioletta pracuje głównie stemplami, docenia jednak możliwości, jakie daje pędzel, niezastąpiony w przypadku kształtów, kiedy niemożliwe jest odbicie stempla. Przyznaje, że nad pierwszym wzorem pracowała długo. Stworzyła dziesięć propozycji, jednak z żadnej nie była zadowolona. Ostatecznie połączyła wszystkie stemple, jakimi wtedy dysponowała i stworzyła wzór, który był łatwy w odtworzeniu i szybki w nanoszeniu, a jednocześnie bogaty. Tak powstała ażurowa, delikatna dekoracja A1, która jest chętnie kupowana przez klientów. Decyzja, dotycząca wprowadzenia wzoru do katalogu zapada po obejrzeniu gotowego wypalonego produktu, czasami wzór jest kilkakrotnie modyfikowany i udoskonalany. Bywa, że do seryjnej produkcji wchodzi druga albo trzecia jego wersja. Ostatecznie o atrakcyjności wzoru decyduje klient. Czasami do sklepu nowe dekoracje wprowadzane są “na próbę”. Jeśli wzór cieszy się zainteresowaniem, wprowadza się go do produkcji. Zakład oferuje również spersonalizowane wzory z dedykacjami, imionami, czy firmowymi logotypami.
Produkcja ceramiki jest dla Wioletty i Adriana niekończącą się opowieścią. Codziennie ciężko pracują, aby zadowolić swoich klientów. Pomysły przychodzą jeden po drugim. Jedynym ograniczeniem jest czas. Zafascynowani ceramiką stale poszukują nowych rozwiązań i wprowadzają kolejne dekoracje. Realizacja niektórych musi jednak zaczekać. Dlatego pomysły na dekoracje są skrzętnie zapisywane w różnych notatnikach, gdzie czekają na swoją kolej. Partnerzy mają długofalowe plany na przyszłość. W 2024 r. produkty Ceramiki Bolesławieckiej AC zostały po raz pierwszy zaprezentowane podczas Bolesławieckiego Święta Ceramiki i spotkały się z dobrym przyjęciem oraz podczas wystawy czasowej prezentującej współczesne wzornictwo ceramiki bolesławieckiej, zorganizowanej podczas obchodów 30. Bolesławieckiego Święta Ceramiki w Muzeum Ceramiki. Bezpośredni kontakt z klientem i pozytywny feedback dały energię do podejmowania kolejnych wyzwań i starań.
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
11.00-17.00
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
10.00-16.00
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne
Muzeum Ceramiki
nieczynne
Centrum Dawnych Technik Garncarskich
nieczynne
Punkt Informacji Turystycznej
nieczynne